Välfylld HD surrar/piper dovt

Permalänk
Medlem

Välfylld HD surrar/piper dovt

Har stationär PC med en 160gb S-ATA-disk från 2004.

Min hårddisk har vid vissa tillfällen plötsligt börjat surra lite annorlunda i ett loopat "mönster" och pipa till dovt ibland, på sistone har den gjort det många gånger i följd, ända tills datorn hängt sig. Kan detta vara en effekt av att en/flera partitioner börjar bli fulla? När jag kollade analysen i Defrag så var det filer ända längst ut i kanten av disken, och det fanns för lite utrymme att köra defrag på den partition som jag har mina program på.

Systempartitionen har dock ännu gott om utrymme kvar, men man funderar ju ändå på om hårddisken mår så bra av att köra längst ut i kanten liksom. Nån som haft liknande erfarenheter av välfyllda hårddiskar?

Permalänk

Även om det "bara" gått två år, så skulle jag nog tänka på att ersätta disken. En disk på 250GB kostar ju inte ens 800:- inklusive frakt idag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ja, det är säkert billigt med nya diskar men jag vill ju gärna veta om det verkligen är något "fel" på disken eller om vissa partitioner bara är lite väl fulla. Får väl pröva att flytta över ett gäng filmer till min externa HD och sen köra defrag, så får man se om problemet avtar.

"Problemet" är som sagt att hårddisken plötsligt börjar surra på ett regelbundet sätt och ge i från sig ett kort ljust ljud däremellan. (Samma ljud uppstår när strömmen slås av och man stänger av datorn). Detta upprepas tills datorn hänger sig och bluescreen dyker upp.