EXTREMT långsamma överföringar! SATA

Permalänk
Medlem

EXTREMT långsamma överföringar! SATA

System:

ASrock Budget moderkort med 2 SATA 1 platser
1 st Maxtor 160 gb
2 st Western Digital 320 gb (varav en sitter på ett kontrollerkort

bytte diskar idag, hade innan 160, en av 320 gb diskarna och en 40 och en 60 gb på den primära IDE kanalen och kopierade över ca 250 gb filer till 320 gb disken från dom övriga, hastigheten i total commander låg då mellan 25-30 mb/s ...win xp med sp2 och via 5.10 hade jag installerat då...

formaterade precis och installerade xp igen på 160 gb disken, la in via4in1 drivarna och har nu även tagit bort ide diskarna så jag har bara dom 3 SATA diskarna i maskinen...överföringshastigheten ligger runt 4-5 mb/s !!! totalt värdelöst...vad kan man göra för att öka hastigheten? windows xp som sagt, senaste 4in1, senaste drivrutiner till allt övrigt, bra kablage till diskarna...konstigt att jag fick så bra hastigheter innan när man hade kvar dom gamla PATA diskarna i systemet...vad skall jag göra för att få upp farten igen?

alla diskar står i DMA läge

EDIT: har nu testat att ha alla 3 diskarna på mitt pci kontrollerkort, ha maxtorn ensam på det men det blir ingen skillnad..mellan mina 2 320 gb diskar får jag mellan 30 - 50 mb / s vid överföringar, dvs helt ok men maxtorn lägger sig på 4-5 mb / s...har via 8327 kretsen på mitt moderkort och jag har varit inne på viaarena.com och lagt in dom drivrutiner som finns där men det hjälper inte...

Körde lite HDTach tester och fick följande resultat:

WD Results:
Random Acess. 13.3 ms
CPU Utilization: 0%
Average read: 57.1 Mb/s
Burst Speed: 97.6 Mb/s

Maxtor Results:
Random Acess: 20.6 ms
CPU Utilization: 0%
Average Read: 55.6 Mb/s
Burst Speed. 130.4 Mb/s

Maxtorn ser ut att vara snabbare? iaf enligt programmet, men det går kanske inte att jämföra HDTach testet med "riktig" filkopiering? jag vet inte...

****** PROBLEMET LÖST! ******

felet var att write cache på disken inte var aktiverat, kunde inte aktivera det genom windows utan laddade ner ett javabaserat kontrollprogram från Silicon Images hemsida:
http://www.siliconimage.com/docs/Java%20SATARaid-119.exe

i detta kan man gå in och ställa in vilket överföringsläge samt om man vill ha write cache...slog på cachen och direkt gick hastigheten upp till 40 mb / s...hoppas att detta hjälper någon annan!

Permalänk
Medlem

härligt
Underbart att man ser nån som fixat sitt problem dela med sig av lösningen på det.

Är riktigt tråkigt när man ser trådar med kanske 2-3 inlägg o ingen har skrivit vad lösningen blev.

Kan vara bra att veta det där.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf