Hittar inte Maxtor DiamondMax 10 sata1

Permalänk
Medlem

Hittar inte Maxtor DiamondMax 10 sata1

Har problem med att hitta min maxtordisk 300gb

De är kopplade enligt följande;
Sata kontakt 1 - WD Raptor 74g SATA1
Sata kontakt 2 - Maxtor DM 10 SATA1
Sata kontakt 3 - Samsung SpinPoint 250g SATA 2
Sata kontakt 4 - Samsung SpinPoint 250g SATA 2

Har även prövat att bygla om jumpers på SATA 2 diskarna till SATA 1 men resultatet är detsamma, varken bios lr xp mm hittar disken, men det är inte bara det, Boot-sekvensen är jätteseg och när jag trycker på f-1 knappen för att komma in i bios tar det ca en minut innan jag kommer in, därefter måste jag välja att boota med Raptordisken för att xp ska ladda öht, därefter tar det ytterligare 5 min innan xp är färdigladdat, väl inne i xp flyter det som inget hänt, det känns som att det skulle kunna vara en firmware-uppdatering på antingen hdd lr chipset (Gforce 6150 chippet har jag)

Vad tror ni?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Har du provat byta SATA-kabel? Med tanke på hur BIOS uppför sig är det som att den skulle hitta nåt, men ändå inte.

Föresten, var det inte Maxtor och Nvidia som hade några problem?

Edit: http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

jo de har lite probz men jag hittar ingen firmware uppdatering för varken hdd´n lr chipsetet... kanske jag som leter på fel ställe? nej kablen fungerar för jag har haft andra hdds inkopplade (tot 4st fungerade på samma moderkort men bara DM10´an som inte hittas)

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med min Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA-disk. Verkar vara liknande problem som du har. Först så fungerade det klockrent, men sen uppdaterade jag bioset på moderkortet till det nyaste och då plötsligt hittades inte disken vid boot och den spann inte upp :S ..

Kopplade ur de extra 4-pinnarna vid ATX-kontakten för att se om det var strömproblem, och då spann den igång utan problem. (Testat precis likadant innan men med kontakten i). Senare uppstod samma problem igen och det verkade inte vara nätagget som var problemet.

Bytte SATAkablar etc utan vidare resultat. Lyckades sen få igång den iallafall och nergraderade bioset några versioner och då fungerade det klockrent igen :S. Enda problemet med den jag haft efter det var när jag körde datorn klockat så verkar det som att även nån SATA-buss påverkas, så hårddisken dog mitt under windows, för att efter några sekunder spinna upp igen. Klockade ner datorn igen och har inte märkt av något sen dess.

Mitt tips är alltså att prova nergradera BIOSet. Jag har ett Gigabyte K8N-SLI moderkort. nF4-chip och HD-kontroller.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

jo jag har gått i tankarna på att uppgradera bios, enda problemet är att det är ett ospecifierat OEM-moderkort från HP med gforce 6150le chipset och det hittar jag ingen firmware till, inte heller till disken hittar jag ngn firmware =( kablarna har jag provat att byta, även kanalerna men utan framgång, tror att det beror på disken faktiskt då två st andra diskar jag kopplat in funkat felfritt =/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
jo jag har gått i tankarna på att uppgradera bios, enda problemet är att det är ett ospecifierat OEM-moderkort från HP med gforce 6150le chipset och det hittar jag ingen firmware till, inte heller till disken hittar jag ngn firmware =( kablarna har jag provat att byta, även kanalerna men utan framgång, tror att det beror på disken faktiskt då två st andra diskar jag kopplat in funkat felfritt =/

Det går att få firmwareuppdatering till disken om du kontaktar Maxtor:

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

skickade iväg ett mail i fredags redan men har fortfarande inte fått ngn support =(

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation