SATA disken paj?

Permalänk
Medlem

SATA disken paj?

Inköpte en WD caviar 250gb SATA disk och utan vetskap att det var nån skillnad i installationen så installerade jag xp som vanligt ( utan att installera speciella sata drivrutiner) allting verkade funka bra men så hade jag glömt att partionera resten av disken (gjorde xp installationen på en 10 gb partition) så jag startade upp med xp skivan för att komma in och partionera in resten av disken. Gick inte att bara partionera in resten utan var tvungen att välja att installera xp på nya partition eller att avbryta och efter lite krångel bestämde jag mig för att ta bort alla partitioner och göra om från början, men efter att ha partionerat in allt och startat upp ny xp installation så kan inte disken formatera mer än till 4% där hänger den sig och sedan kan den inte hitta disken vid startup vissa gånger och dessutom låter den konstigt (skrapande ljud)
så vet inte är disken paj eller handlar det hela om fel installation så den får fel kommandon? och i så fall hur löser jag det?

Visa signatur

=) beffatown@hotmail.com =)

Permalänk
Medlem

Du bör nog inte fortsätta med att installera Windows på denna HD förrän du är säker på att den är felfri. Det finns många metoder:

-Sätt in HD'n i en felfri dator och kör formattering och disk-kontroll. Eller...

- Sätt in en annan SATA disk i din dator och installera Windows på den. Kör sedan formattering och disk-kontroll på den misstänkta HD. Eller...

-Boota datorn från en CD-skiva med disk-diagnos program (eller Windows PE). Kör tillverkarens diagnosprogram

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

kan inte se disken i "den här datorn" ser den i kontrollpanelen/ enehetshanteraren/ system och där står det att den funkar felfritt.. men kan inte komma åt att köra disktest nånstans.. vad göra?

Visa signatur

=) beffatown@hotmail.com =)