Hårddisk bye bye?

Permalänk

Hårddisk bye bye?

Hej!

Jag har en hårddisk som vägrar hittas. Jag tog därför ur den och satte den i en annan dator där jag lättare kunde göra en metodisk felsökning.

Detta gav inget utslag:
Primary master
Primary slave
Primary cable select

Secondary slave fick datorn att frysa två gånger. Ena gången utan systemdisk och andra gången med systemdisk.

Kablarna jag testat med fungerar på andra enheter.

Det är en Western Digital 200 GB. Givetvis smockfull med saker som jag absolut under inga omständigheter vill förlora.

Är det kört? Är det hårddisk bye bye?

Det sugiga är att jag hade den i en bur och tappade den från ett par centimeters höjd. Jag vet inte vilken hårddisk som satt i, men det var max en eller två diskar.

Och gissa vad? Även om det inte var den jag tappade så gick garantin ut för två månader sen. Kan man ha mer otur? Den är inköpt i Danmark.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller garantin, syftar du på affärens garanti? för WD har om jag inte missminner mig 3 års garanti. Bara att skicka in den.

Sen när det kommer till själva disken så kan den vara skadad, var disken igång när du tappade den? Om det är fallet så är chansen att den är förstörd mycket större.

Jag skulle försöka koppla in den på en annan ide kabel så att den är ensam och att systemdisken är på den andra kanalen. (obs starta ej den trasiga som systemdisk)

Ett annat sätt som jag märkt funka är att koppla in den som usb enhet (antingen öppnar du en extern kabinet eller köper en ide/usb omvandlare).

Allt jag kan säga, hoppas det funkar.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

carlos25:

Enheten var inte igång. Det är inte ens säkert det var den. Och jag tror inte ens jag tappade den direkt på golvet. Det var från några centimeters höjd. Den satt i en 4-in-3. Alla andra diskar fungerar.

Ett sådant kabinett är ganska dyrt tyvärr, men jag kan ju alltid spara hårddisken tills jag har råd att köpa ett kabinett.

Den var inkopplad som systemdisk en gång när jag felsökte, men inget är så klart installerat på det. Jag hade inga skiva i eller något. Jag har testat som systemdisk i en dator och testat i totalt två olika med fyra olika kablar.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Oki, Fixade ett liknande problem för några veckor sen. Min bror hade då försökt koppla in disken "brevid" en system disk men det gick inte. Det visade sig att jag var tvungen att i bios ta bort alla andra boot alternativ än just systemdisken. Då startade allt så fint. Du har ingen kompis med extern disk som du kan få låna och skruva isär?

//kg

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

carlos25:
Den har fungerat innan med samma konfiguration, så den kanske sa godnatt.

Jag vet inte. Jag får ta och maila Wester Digital och fråga hur det är med garanti efter 26 månader.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem med garantin. Gå in på

http://websupport.wdc.com/warranty/serialinput.asp?aspsid=825...

Där skriver du bara in seral nr som står på disken.

Sen angående om disken är trasig eller inte. Gör den några ljud ifrån sig?
Har fixat många diskar som folk sagt varit paja. Oftast är det bara boot delen i den som är trasig. Om den inte gör några knastrande ljud ifrån sig så tror jag inte den är paj.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

Jag ska kolla det lite senare. Disken borde inte vara trasig tycker jag, men jag ska maila Wester Digital efter att jag kollat en gång till och det gör jag lite senare, kanske ikväll, i natt eller så.

Det är märkligt att den inte vill starta, men ja har ju byglat den rätt. Och det säger jag inte bara. Master är ytterst på kabeln.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.