vem sa Samsung SP120 250GB va tyst ?

Permalänk
Medlem

vem sa Samsung SP120 250GB va tyst ?

köpte Samsung SP120 250GB till nya datorn till stor del p.g.a att den skulle vara tyst (vad man hört iaf). Men till min stora förvåning så knastrar ju den mer än min hårddisk till min nästan 10 år gamla dator.... Klart man tycker annorlunda om ljudnivån, men denna kan ju inte någon tycka vara tyst. Man undrar ju nästan om det är fel på skiten... någon annan som har samma erfarenhet från denna "tysta" hårddisk ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Hur sitter disken i chassit?
Sitter den direkt skruvad i metallen utan något gummi eller liknande emellan så är det antagligen pga. att chassit vibrerar med och förstärker ljudet som är problemet.

Men t.ex. så har jag en Seagate barracuda V som är iprincip den tystaste disken någonsin och den är ganska gammal och föregångaren Barracuda IV är lika tyst så alla diskar har inte blivit tystare

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder fyra stycken själv och de är betydligt tystare än mina olika Seagate, både vi sök och idle. Nu har jag iofs ställt ner dem till lägsta sökprestandan via Samsungs egen programvara (jag har länkat ett flertal gånger tidigare, så sök om du vill testa) och det minskade på sökljudet.

Problemet kan väl vara att disken är väldigt tyst och vibrationsfri idle och därför hör man sökljuden lättare.

WD5000YS från Western Digital är ett exempel på en ny disk som är väldigt tyst både idle och vid sök, dessutom väldigt sval. Jag kan inte höra sökljudet alls i min P180. Att den har dubbla antalet skivor jämfört med Samsungen gör det ännu mer fantastiskt. WD5000KS kostar inte mer än 1700.- fn och verkar vara lika tyst, men mina tester är inte klara än, så jag kan inte säga det säkert.

Av alla mina diskar är WDn den enda som är tystare enligt mina öron, alltså anser jag att Samsungen jämfört med andra diskar tillhör de tystaste. Dock kan ju dem ha ändrat något sedan jag köpte mina (6-12mån sedan) som gjort de mer högljudda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

den sitter skruvad i chassit... hur menar du att man ska sätta gumminband emellan ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

Mina Samsung har väldigt lite vibrationer, betydligt mindre än Seagate som mer eller mindre alltid vibrerar som kvinnliga hjälmedel efter 6 månader och kräver gummiupphängning.

Gummiupphängning kan fixas på olika sätt, antingen genom att lådan har det från början, tex i form av gummibrickor mellan disken och chassiet, eller så får köpa tillbehör alternativt ghettomodda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

men man stickker liksom in hårddisken i fack mellan två järnväggar så ligger den och vilar på små pluppar... det går liksom inte att hänga den i något gummiband.... om man inte gör något hemmagjort och hänger den på tvären

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk

hm.. det är inte gummiband vi menar, utan snarare plupparna som sen sitter på.
deras syfte är att dämpa vibrationerna.

har hårddisken fungerat felfritt hittills? har den inte gjort det så kan den ju vara trasig

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

den har fungerat felfritt hitills... vad jag vet iaf... vad kan man få tag på sånna "gummi pluppar" då ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

Vaggan till HDna måste vara konstruerad för det från början, som jag skrev, annars finns det inte plats. Finns inte det får du lösa det genom att tex sätta dem i någon av platserna för DVD/CD där det finns extra plats på sidorna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

hmmm...okej...men då hade ju det varit bra med "gummipluppar"... och om det inte funkar får jag väl hänga upp dom i någon av DVD facken... men hur fixar man gummipluppar då ? finns dom att köpa eller gör man dom själv ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan det vara bra med gummipluppar om inte vaggan har plats för dem? HDn ska ju sväva i gummit och det går knappast om inte platsen finns mellan HDn och metallen.

Tjatigt att behöva skriva om samma saker hela tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

GOB www.gtek.net har lite kit för dämpning av diskar mm. Jag tror däremot dem främst har dem där gummiplupparna som MultiMan snackar om så du får nog satsa på en upphängning av något slag. Plocka fram gummibanden

Permalänk
Medlem

Är det dessa som kan göra under ?
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2346&session=7a03f...
frågan är om dom passar... aja d e ju inga stora summor vi snackar om... för la testa dom, om ni nu rekommenderar dom ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Hmm.... frågan är ju här om det är ljudet av att den "arbetar" lr om det är Idle-ljudet som du hör?

Jag har en likadan disk och den "knastrar" sjukt mycket och är inte alls nöjd med ljudnivån.

Finns det något program som kontrollerar hur och när den kör disken för ibland kör den fan disken konstant utan direkt anledning och när datorn står lite mer idle som nu när jag skriver detta arbetar den lite random. Typ 1gång per 3sek.
Jga har inte nått program igång som laddar ner saker och ingenting som borde göra att disken arbetar.

Ursäkta att jag lånade lite av denna tråden

/T

Permalänk

annars så kanske du kan få bort ljudet lite genom att hänga upp den i 5.25 platserna med snören? har så själv i min server funkar finfitn i nåpgra månader snart ... man hörknappt den burken ens och det är en fjöjd att titta på tv surfa mm utan att störas,.. dock så har jag inte på ena chassi sidan bara för att jag ska veta at allt funkar

men seagate skulle jag lagt min röst på har 2 st själv och kan säga att de är väldigt tysta..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twizz
Hmm.... frågan är ju här om det är ljudet av att den "arbetar" lr om det är Idle-ljudet som du hör?

Jag har en likadan disk och den "knastrar" sjukt mycket och är inte alls nöjd med ljudnivån.

Finns det något program som kontrollerar hur och när den kör disken för ibland kör den fan disken konstant utan direkt anledning och när datorn står lite mer idle som nu när jag skriver detta arbetar den lite random. Typ 1gång per 3sek.
Jga har inte nått program igång som laddar ner saker och ingenting som borde göra att disken arbetar.

Ursäkta att jag lånade lite av denna tråden

/T

egentligen e d la bara att ta ut disken å lägga den på en hög med tidningspaper eller något och sen starta datorn och se om den fortfarande knastrar... tror ja ska göra det själv först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
annars så kanske du kan få bort ljudet lite genom att hänga upp den i 5.25 platserna med snören? har så själv i min server funkar finfitn i nåpgra månader snart ... man hörknappt den burken ens och det är en fjöjd att titta på tv surfa mm utan att störas,.. dock så har jag inte på ena chassi sidan bara för att jag ska veta at allt funkar

men seagate skulle jag lagt min röst på har 2 st själv och kan säga att de är väldigt tysta..

om det nu visar sig vara vibrationer får man väl hitta på något

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300