Nas Vs. Resten (funderare)

Permalänk
Medlem

Nas Vs. Resten (funderare)

Hej alla!

Jag sitter i uppgraderingstankar och funderar lite angående den säkra lagringen framöver. Jag måste säga att jag är ganska säker på vad jag vill ha men låter det vara osagt tills vidare. Det framgår säkerligen i resten av texten ändå.

Nu när en fysisk disk som rymmer 500gb har blivit vardagsgodis kan man ju undra om det verkligen är så smart att ha så pass stora diskar snurrandes dagarna i ända. Vill man verkligen löpa risken att förlora 300GB+ bara sådär? Jag känner många som har 1TB+ i burkarna hemma. Jag menar, går den/dem fysiskt sönder så sitter man där och undrar hur man ska komma åt allt igen. Diskarna må vara bättre nu men dem slits trots allt eftersom dem fortfarande fungerar mekaniskt (åtminstonde tills flashdiskarna har slagit igenom i PCvärlden).

Jag har personligen inte riktigt förstått varför så många vill ha så pass stor disk som exempelvis en 500gigare konstant snurrandes i sina maskiner när man lika gärna kan ha en riktigt stor NASdisk som bara snurrar när man behöver det och på så sätt besparar mycket av livslängden (förmodar jag?).

Det finns ju flera kanske mindre viktiga fördelar som att:
Man sparar vikt på burken. (En disk kan lätt bli fem nuförtiden, och dem väger en del tillsammans.)

Och för att inte tala om värmeutvecklingen av flera diskar i samma chassi.

Är folk dumma eller har jag missat något viktigt? Jag kanske är lite överpessimistisk och det beror på att jag var en av dem som utsattes för IBM's Deskstars "Deathstars" när dem var populära. Dvs, jag har förlorat en del i mina dar och är nu extra försiktig.

Vad säger ni? För och nackdelar med båda alternativen.

Permalänk
Hedersmedlem

Med NAS menar du att man ska stänga av enhet helt när disken inte används (så den inte snurrar)?
Windows har ju funktion för att stänga av hårddiskar som inte används. Duger inte det? Är det något skitprogram som är och accessar disken får man väl montera bort den i diskhanteraren (går nog kanske att fixa kommandscript för det).

Att lägga så mycket data i samma säck har folk alltid oroat sig för.
När 120 GB var det värsta som fanns så tyckte fok det var för mycket för att ha i samma. Nu är det ju inga sådana tankar, nu är det 500 och 750 GB som är "för mycket".
Men vad har hänt? Ja på 120 GB-tiden så var väl filmer (dvs nyttan av stora lagringshårddiskar) i cd-storlek (700 MB). Numera så anses det väl inte vara värdigt om det inte är DVD-storlek (enkellagrig) på 4,7 GB. Mediafilerna blir större och större så antalet filmer eller vad man nu vill lagra kanske inte blir fler bara för det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hehe, sant så sant. Jag menar delvis det men mycket annat också. Tekniken går ju framåt på andra sidan också. Givetvis finns det många som bara SKA ha rena DVDimages och fylla sina diskar feta... Men vore det då inte smartare att skaffa en bra dvdspelare som klarar att spela upp DivX + subtitles? Därav bränner man istället 5 filmer med olika subs i nästan DVDkvalitét på en DVD. Men visst, vissa vill väl kanske ha den där känslan av äkthet när dem tar ner en film på nästan 5gb. Vad jag då inte förstår är varför dem envisas med att lagra filmen på en hårddisk istället för att bränna ut den.

Att stänga av diskarna och på så sätt spara dem är ett vettigt alternativ, jag gjorde så innan men återgick pg a jag minns inte riktigt vad faktiskt, det var något som krånglade har jag för mig. Men det känns helt enkelt som att det är så mycket smartare med en NAS. Flera datorer kan komma åt den oberoende av varandra (exempelvis laptops eller andra burkar i hemmet). Den är bättre kyld när den inte står intryckt i en varm burk. Och som sagt, all filmlagring (eftersom vi nu tog det som exempel) är ändå filmlagring. För min del känns det inte som att man måste ha filmer liggandes på en hdd utan man borde istället få ut dem på flyttbar media så man kan slippa ha datorn och dess ljudnivå igång när man tittar på filmerna.

Nej tack, knäpptyst tillsammans med ett bedårande ljudsystem är det som gäller när man gluttar på film! Men smaken är ju som baken, jag antar att detta bara är min personliga åsikt, men heller inte så pjåkig åsikt enligt min mening. Alla tycker vi ju olika

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske tog mitt inlägg lite fel. Jag har inget emot NAS, ville bara påpeka om att hårddisken i windowsmaskinen också kan stängas av då jag tyckte det du skrev vara lite dunkelt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant, jag missade det! No harm done