Skada diskettenhet med uppochnedvänd kabel?

Permalänk
Medlem

Skada diskettenhet med uppochnedvänd kabel?

Har en snabb fråga bara. Letade runt på forumet men hittade inget.

Kan moderkort eller diskettstation skadas om man vänder floppykabeln uppochner i floppyänden? Har nämligen prövat två diskettstationer i min nya dator nu, varav en jag testade i den föregående datorn innan jag tog ur den, men ingen vill fungera...

Permalänk
Medlem

Nej, de skadas inte.
De fungerar dock inte felkopplade.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ok. Är nämligen rätt säker på att jag vände uppochner på den första - lampan på fronten började lysa när jag kopplade in den åt rätt håll.

Men vad kan då vara fel? Verkar ju väldigt långsökt att en diskettstation skulle vara för gammal för ett moderkort... Som sagt testade jag den senare enheten i den ursprungliga datorn innan jag plockade ur den, och den fungerade bra. Men i min dator gör den inte det... Får väl stoppa tillbaka den i den gamla burken och se vad som händer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Ok. Är nämligen rätt säker på att jag vände uppochner på den första - lampan på fronten började lysa när jag kopplade in den åt rätt håll.

Annars är just en lysande lampa (om ingen diskett sitter i då) ett tecken på att den är felkopplad. Pin 1 står utmärkt på moderkortet med just en "1"' och på diskettstationen så står det antingen tryckt på kretskortet eller en instansad pil i plåten vid kontakten.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa får kolla det när jag kommer hem. Tittade lite snabbt efter såna markeringar men gav upp när de inte var omedelbart synliga. Sladden är nycklad med en sluten kontakt i moderkortsänden i alla fall. Men det spelar ju ingen roll om den är felkopplad i andra änden.

Och du har rätt... Den lyser oavbrutet även utan disk i