Installation av Seagate disk

Permalänk
Medlem

Installation av Seagate disk

Hej alla,

Kommer precis hem från Media Markt med en ny Seagate 300gb disk och med en gång så uppstår det (självklart) problem.

Jag tänkte använda denna som slave då jag redan har en Seagate 200gb disk med WinXp instalerat på osv.

Jag sätter den nuvarande disken som master och den andra som slave. Datorn startar upp och laddar ett tag men sen så står det att man ska kontrolera att man har rätt boot device.

Jag ändrade den nya hårddisken från slave till defualt, nu kommer datorn i gång men stänger ner sig igen när man ser windows symbolen med tillhörande laddningssekvens.

Läste i den tillhörande boken och det står inte hur man ska åtgärda dessa problem.. Någon som har något tips eller råkat ut för samma sak?

Går det inte att ändra i BIOS eller cmos så att man får rätt disk på rätt "plats"

Är sjukt tacksam för svar

MVH

//Andreas

EDIT: IDE kabeln är 100% rätt kopplad så det behöver ni inte fundera på:) Svart till master och grå till slave, den blå till moderkortet.

Permalänk

När det står att du ska kolla boot device ska du gå in i BIOS och titta på i vilken ordning datorn väljer att boota. Se till att din master hårddisk finns med överst i den listan.

Permalänk
Medlem

Jag var inne där och kollade ett litet tag men om jag skall vara ärlig så förstod jag mig inte på det.

Det står något liknanade:
primary master boot device
Primaty secondary boot device
Secondary master boot device osv

När man går in på primary så står det inget om seagate diskarna..

Sjukt luddig förklaring men tror du att du skulle kunna guida mig genom BIOS?

Permalänk

BIOS kan se rätt olika ut beroende på tillverkare, version osv så jag kommer nog inte kunna guida dig. Men din os-disk ska stå som primary master boot device.

Permalänk
Medlem

okok, men om allt SKULLE funkat som det ska, då ska Winxp hårddisken vara på Master och den andra på Slave (inte default)?
Berätta så utförligt det bara går om hur man instalerar en ny hårddisk som ska vara som en lagringsdisk ist för en boot disk.

Tack!