Problem med Seagate 250gb

Permalänk

Problem med Seagate 250gb

Köpte en Seagate 250gb disk för ca två månader sen och den har väl mer eller mindre småstrulat lite hela tiden men det börjar bli riktigt irriterande nu.

Då och då blir det fel på en del av filerna eller mapparna som ligger på disken och man får meddelandet: "F:\Valfri fil/mapp är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas." Hittills har det räckt med att köra checkdisk och starta om datorn så har filerna funkat igen. Men nu har innehåller i vissa textdokument börjat försvinna och en del filmer och musikfiler går inte längre att reparera.

Har testat att köra seagates diagnosverktyg men litar inte helt på resultatet då den menade på att alla mina diskar var kaputt vilket jag betvivlar. Testade sen att köra några andra diagnosprogram som alla menar att samtliga diskar är ok.

Några idéer på vad man ska göra eller vad som är fel? Går det att åtgärda eller ska man skicka tillbaks den?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga om du kör överklockat eller nånting sådant isof kan det kanske vara en av många möjliga orsaker.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Har inte överklockat.
Och strax efter att jag skrev inlägget råkade jag ut för samma sak igen, att filer inte gick att öppna. Så jag körde en chkdsk och omstart, och nu hittar jag inte ens disken i utforskaren längre. Den syns när man startar upp datorn och jag kunde köra en check med seagates diagnosverktyg på den, med dåligt resultat, men den är borta i windows.
Har den kraschat helt?