Extern HDD + golv = Förlorad data?

Permalänk
Medlem

Extern HDD + golv = Förlorad data?

Hej, jag satt i skolan idag och tittade på film på projektorn, när en kille snubblade över nätsladden till min samsung externa HDD. Den åkte i backen. Efter detta så lät den konstigt och windows vill inte hitta den. Jag och killen som snubblade över den skall åka till Inet på söndag för och se ifall jag kan få ut något på garantin, om jag kan hitta kvittot. Så därför vill jag inte öppna HDD'n Så min fråga är är det något jag kan göra, utan att öppna den för att åtehämta data? Det är inget jätte vikigt som jag inte har backup på förutom en fil på ca 500kb som jag vill ha. Det är nämligen sparfilen för ett video projekt för vegas. Rå materialet till filmen, som ochså låg på disken har jag backup på.

Jag testade lite med winhex för att restore, men eftersom windows inte hittar disken så hjälper det inte speciellt mycket. Finns det något jag kan göra?

Det är en Samsung X-tend 300gb

//Kalf

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

Testat att sätta disken internt?

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Nej, får väll testa det.

EDIT: Hjälpte inte. Den hittas fortfarande inte. Det låter ungefär som huvudet åker fram och tillbaka över skivorna. Och den snurrar bra, men den låter mer än vanligt.

//Kalf

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

gissar på att den är rätt trasig. Men om det var viktig data i den kan du väl lämna in den till något företag.

Permalänk
Medlem

inte så viktig att jag kommer att betala för det.

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

då är det bara att förbanna oturen im afraid

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Det kan vara så att läshuvudena har slagits ur plats. Jag hade en extern maxtor som lät med ett knackande ljud och inte gick att hittas. Ljudet uppstod när huvudet slog emot kanten på hårddiskskivan förmodar jag.
Den syntes varken i windows eller vid uppstart av datorns BIOS vid intern inkoppling.
Läste dock att några resoluta slag mot sidan kunde få läsarmarna att hoppa rätt. Hade inget att förlora så jag testade.
Tog några försök men till slut rasslade den igång länge nog för att hinna dra backup på allt.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]