Western Digital Raptor

Permalänk
Medlem

Western Digital Raptor

Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

Så heter disken jag precis införskaffat...

Är det någon här som har erfarenhet av dessa diskar?

Jag har nämligen försökt installera operativsystemet (winxp) på denna disk men den vägrar starta... Formateringen går bra, in läsning av alla filer går kanon. Det är först vid omstarten som den säger att "kan ej starta operativsystem" eller nått i de stuket... Ja har ingen jumper i och det ska man inte ha enl tillverkaren om man ska ha disken som master.

SÅ! Vad göra? RMA? Kan det vara nått strul nån annanstans? Tycker det verkar ytterst märkligt att det inte går att få det att funka...

Tacksam för hjälp & ider...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Ingvor: Jag gar en 36GB raptor, och hade inga problem med att installera första gången. Har du installerat drivruteiner ? Har du fler hårddiskar ?

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS-inställningarna om disken är med bland devicen som det försöks bootas från.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du lyckats installera (iaf första steget) windows på den är den nog helt fungerande. RMA:ar du den får du nog betala eftersom den fungerar.
Det är nog något konfigurationsproblem, första som sagt se över bootordningen i BIOS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

kör iofs 2 st i raid 0,men inga problem alls..kolla lite i din bios som dom andra säger=)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

men va fan! Ja har cd som nr 1 sen kommer disken... Har inga andra diskar installerade när jag formaterar och installerar... Bios? Boot sekvensen är ok. har fungerat hittills...

Mycket märkligt...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem.
lyckades installera, och sen när man startar "Operativsystem saknas" står det.
Jag kopplade ut alla andra SATA2 diskar, och raptor stod some device 1 i bios.
Funkade inte, och en jumper som sitter i, på något som heter "power supply...." något.. vet inte riktigt vad det innebär egentligen.

Visa signatur

A church divided, is no church at all.

Permalänk
Medlem

Dom är väldigt märkliga dom där diskarna... Ska kolla upp ASUS hemsida efter information... Ja e helt "lost" nu asså...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Hedersmedlem

Ehum tänkte på sen sak. "Operativsystem saknas" och "kan ej starta operativsystem" som ni skrivit, är det på svenska när ni ser det på skärmen? För isf lär första delen av windowsstarten börjat (ntldr). Vilket betyder att BIOS är rätt inställt och den bootar från rätt disk.
I boot.ini specifieras var operativsystem ligger. Märkligt om det windowsinstallationen trycker dit blir felaktigt.
Kör ni med windowsskivan i kanske? En del användare rapporterar att då brukar windows hittas om man INTE trycker på någon tangent. Eller är det då som den ger just det felmeddelandet?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vad försökte du installera från? Windows med bara SP1 på?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Kolla sata kablaget till disken också och testa byt sata plats...hade småtrubbel med en 36gb Raptor och den var jag tvungen att byta sata plats på för att få igång som den skulle...

Permalänk
Medlem

OK. Ska förtydliga vad jag gjort och inte gjort...

1. Jag har bara 1st disk i kopplad under installationen (raptor)
2. Alla kontakter,sladdar & anslutningar är bytta samt kontrollerade.
3. Startar datorn, trycker på "enter" för att starta från skivan, tar bort partion skapa partion bla bla bla.... Formaterar NTFS (ej snabb)...
4. Formatering klar, kopierar filer....
5. Datorn startar om när detta är klart...
6.Texten kommer fram " tryck på valfri tangent för att starta från CD.... " FELMEDDELANDE!!!
7.och så händer det ingenting...
8.Trycker jag på enter så startar givetvis processen om med formatering osv osv...
9.BOOT sekvensen ligger som följande... 1.dvd läsare 2.sata 1 hdd...
10. Va fan mer kan ja pröva?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

testa hårddisken i en annan dator som redan är installerad.

kör WDs diagnostik program.

på så sätt verifierar du att hårddisken fungerar. nästa steg är väl att fundera på kontrollerna.

flasha Mk bioset.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det låter som inte bootsectorn blir skriven korrekt på disken, du kanske kan prova att boota upp med windowsskivan till räddningkonsollen där och försöka skriva fixboot, fixmbr och se om det hjälper.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Det låter som inte bootsectorn blir skriven korrekt på disken, du kanske kan prova att boota upp med windowsskivan till räddningkonsollen där och försöka skriva fixboot, fixmbr och se om det hjälper.

låter intressant... Lust att fördjupa dig i ämnet eller förklara hur man gör detta... Tilläggas ska att som disk 2,3 & 4 fungerar diksken KANON! Men som systemdisk så känner den sig lite osäker och rädd tror jag... Hur gör man?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Har en Raptor 36GB som har fungerat felfritt. Men jag har haft ett liknande problem med en annan disk. Den gick att installera på, men sedan hade den inte "koll" på filer riktigt. Det saknades filer vid första uppstarten osv. Installerade om ett par gånger... Vissa gånger blev det samma fel. Vissa gånger gick det inte ens att formatera. Fick ny disk, sedan fungerade allt perfekt. (men detta var alltså inte en raptor)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

Brukar finnas nåt i BIOS om att aktivera BOOT from onboard disk controller eller liknande. Det räcker inte med att ha HDD-0 som boot device i priolistan.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1