Hur lång IDE kabel?

Permalänk

Hur lång IDE kabel?

Ok, kanske en aning kryptisk rubrik men det är just det som jag vill veta...
hur lång kan man göra en IDE kabel?
Jag håller på med mina planer att montera in datorn i bilen äntligen och jag ska ha datorn i bakluckan, sedan tänkte jag köpe en slimline dvd med IDE adapter från kjell & Co. men jag måste alltså få en kabel från bakluckan till framsätena!

Är det möjligt eller blir det för långt avstånd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blir alldeles för långt. Kör med IDE->USB istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det blir alldeles för långt. Kör med IDE->USB istället.

ok, misstänkte det...
så du menar från IDE-USB först, och sedan från USB-IDE framme...

Var finns det sådana kopplingar att köpa. har aldrig sett det innan!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Med USB har du 5 meter (utan förstärkning). Undra om det räcker till för dig, med snygg kabaldragning vill säga, inte hängandes rätt igenom bilen.

PATA som du frågade om kan klara 90 cm, finns en del kablar för det. Normalt brukar väl "standarden" säga 45 cm. Så några 500cm eller mer kommer du inte upp i.

Vid datorn behöver du väl inte konvertera? Räcker ju med att bara plugga i USB-porten istället.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ne tror han menar IDE till SUB converter. Fins ju dock färdga enheter med SUB gränsnitt. bara kolla på externa DVD spelare och brännare.

Permalänk

ahh... då fattar jag mer vad han menade...

jo har kollat lite på externa dvd-spelare men dels är dom rätt stora jämfört med en slimline och sedan kostar dom rejält mycket mer än en intern nämligen...

Men det får helt enkelt bli så eftersom det inte verkar gå att lösa på något annat sätt...

[EDIT]
hmm... hittade ett case nu för slimline cd/dvd för 400, var inte så farligt som jag trodde... Jag har aldrig kört med ngt externt men måste man ha en strömadapter till alla... kan bli problem i bilen om det inte finns en 12V version!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

USB 2.0 To IDE 2.5"/3.5" 2 Connector Cable

Change your 2.5"/3.5" hard drive, CD-ROM, CD-RW, DVD-RW or any internal IDE devices into external portable USB2.0 devices

55:- inkl frakt.
http://stores.ebay.co.uk/Kabrothers-Shop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
http://www.kabrothers.com/usb_ide_cable/pho_1.jpg
USB 2.0 To IDE 2.5"/3.5" 2 Connector Cable

Change your 2.5"/3.5" hard drive, CD-ROM, CD-RW, DVD-RW or any internal IDE devices into external portable USB2.0 devices

55:- inkl frakt.
http://stores.ebay.co.uk/Kabrothers-Shop

PERFEKT!

Det är precis vad jag hoppades att det skulle finnas... undrans om den finns att köpa i sverige ngnstans med...
Tackar och bockar!

[EDIT]
hittade en likadan på tradera...
http://www.tradera.com/auction/aid_35799359

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Du läste inte va? "55:- inkl frakt." Den på tradera är ju dyrare isf.
Du behöver väl fortfarande mata läsaren med ström, du har ju bara 12 V i bilen. Hur gör du med datorns ström, speciellt nätaggregat eller gör du om till 230V AC före till vanligt nätaggregat?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du läste inte va? "55:- inkl frakt." Den på tradera är ju dyrare isf.
Du behöver väl fortfarande mata läsaren med ström, du har ju bara 12 V i bilen. Hur gör du med datorns ström, speciellt nätaggregat eller gör du om till 230V AC före till vanligt nätaggregat?

Jodå jag läste det... plus att den skickas från Kina... visst frakten var bara 50:- eller ngt men jagköper ändå hellre från sverige!

Strömmen till datorn tar jag via ett speciellt nätagg men borde inte vara några större problem att kapa och förlänga elkabeln från det till dvdn tycker jag... eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju annars slakta ett externt hårddiskkabinett å ta kontrollerkortet från det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5