säkert att formatera extern hårddisk till ntfs ?

Permalänk
Medlem

säkert att formatera extern hårddisk till ntfs ?

tjena

Jag skaffade nyss en WD mybook 320 gig och nu satte jag mig ner och skulle lasta över lite saker till den. När jag ska föra över 4,5 gigs .iso så börjar den klaga på brist av utrymme trotts att det finns 290 gig utrymme kvar. Konstigt tänker jag. Sen tänker jag, inte fan kan dom ha.... och kollar egenskaper. Det visar sig då att den av någon anledning är formaterad i fat 32. Jag har aldirg formaterat en extern hårddisk förut så jag ville bara kolla om det var säkert att formatera den i NTFS ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ja, inga problem.
Kör alla mina externa med NTFS.

Permalänk

ja det är säkert som ett anus i bur.

(det är ganska enormt säkert)

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen.

formaterade nu, so far so good

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen är om man får för sig att ansluta hårddisken till en mac eller en pc med linux då man i sådana fall endast kan läsa ifrån den (om vi bortser ifrån ntfs3g under linux vilket man inte kan utgå ifrån att folk kör) samt att det inte går att komma åt usb-hårddisken alls om man ansluter den till en dator med windows 98. Fast å andra sidan så har man inte så många alternativ. Det man kan göra är att skapa en liten fat32-partition mot slutet utifall man skulle hamna i en sådan situation.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se