Sata disk nergraderar till PIO! Hjälp!

Permalänk

Sata disk nergraderar till PIO! Hjälp!

Jag har precis byggt om mitt system och satt in en ny Samsung 400gb disk. Jag kör 2 150 gigs raptors i raid0, och samsung disken finns även den på samma kontroller. Moderkortet är ett Asus A8N32-SLI Deluxe med nforce 4.

Saken är den att när jag har kört ett tag så börjar datorn sega och till slut så krashar den helt och det enda som funkar är muspekaren. När jag då startar om och tittar i enhetshanteraren så har 400 gigsdisken nedgraderat sig till pio! Detta resulterar i att all disk aktivitet blir extremt långsam och datorprestandan går i botten. Jag har kollat i faq och sökt lite men kommer inte på några vettiga sökfraser så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med det här problemet.

Kan även tillägga om någon frågar så har jag kollat samsungs sida om det finns drivrutiner till disken men det enda jag hittade var nåt dos prog.
Är väldigt tacksam för alla svar!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Iomega

Testa att ta bort disken i device manager. -> starta om datorn
Den borde då stå som DMA efter det.

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Permalänk

Visst FAQ ÄR bra, men den kollade jag och hjälpte mig inte ett smack

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att hårddisken håller på att gå sönder. Du kan ju testa byta SATA-kabel och se om det hjälper. Har du installerat chipset drivrutiner för moderkortet?
Det finns förresten inga speciella drivrutiner för hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det kan oxå vara moderkortet. Du borde ha minst en SATA utgång ledig. Prova att flytta.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Testade du att göra som det står på den sida som länkas till i FAQ? dvs:

http://www.overclockers.com/articles1161/index05.asp