Tips på extern DVD-brännare

Permalänk
Medlem

Tips på extern DVD-brännare

Hej alla swenissar!

Som rubriken lyder så skall jag inhandla en extern DVD-brännare.
Om som ni kan gissa så vill jag ha tips och ideer från er: Vad ska man tänka på, vad bör den ha för funktioner m.m. Rekomendationer på särskild modell.. etc
Anslutningen skall vara av endera USB 2.0 eller Firewire 400 (mini) till datorn. Vilken är att föredra, USB eller FW?
Ös gärna på med alla tänkbara tips. Läste någonstans om LightScribe, vad är det? Och just, priset omkring 1000 riksdaler hade jag tänkt mig.

Tacksam för svar!
VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Vet inte vad du söker, men kolla in LiteOn SHW-163-serien. Där får du en väldigt hög kvalité, men allt är ju beroende på vad du ska bränna och hur stora krav du har. Men den driven jag nämnde är väldigt bra på det mesta och ger bra prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för ditt svar. Verkar vara lite små svårt och få tag i den brännaren dock, verkar inte vara många som säljer den, LiteOn har aldrig hört talas om märket tidigare.

Du har inte något tips på en mer "lätttillgänglig" brännare? Typ en philips, lg, samsung etc.? Vad ska man tänka på att kolla upp för funktioner när man köper en brännare? DU verkar insatt, cachestorlek har det stor inverkan? Vilken skrivhastighet bör man ha för DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW? Dom flesta verkar kunna bränna DVD+/-R med 16x, och DVD+/-RW med 8x (DVD-RW ibland bara med 6x)? Ser gärna tips på en med både FW och USB anslutning (FW 400), blir det stor skillnad om man kör FW 400 eller USB 2.0 (480)? Börjar få lite ont om USB-platyser på lappen, så FW vore att föredra.

Tar tacksamt emot fler åsikter och förslag.
Tack!

EDIT: Nån som har något tips på vars man billigt kan köpa en "rulle" typ 50st DVD+/-R skivor (vad är bättre +R eller -R, vad är skillnaden), skivorna ska hålla någorlunda kvalite också då jag tänker bränna ner diverse semsterfilmer och annat som är värdefullt.

EDIT2:
Har kollat på 2st brännare från komplett

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324976
Den här Sonyn pris: 1095:-, minimalt bättre än den andra jag kikat på (lite snyggare dock)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311778
Också denna Samsung, bra mkt billigare vilket är + när man är fattig student :), hittar dock ingen info om dess skrivhastighet? Den saknar FW (IEEE 1394 är väl 400?). Verkar annars väldigt prisvärd, vad tycker ni? Hittar en seom heter Samsung SE-S164L, tillskillnad mot denna somheter SE-S164 som verkar vara lite dyrare, vad är skillnaden?! L kan det tänkas stå för Lightscribe? Men man tycker inte de? Att komplett ska ha missat de? Nån som vet? Jag fattar inte båda verkar ha LightScribe och DualLayer?! Hur är Samsung rent allmänt på brännare? Kvalite?

En fråga till (hoppas ni orkar svara, mkt uppskattat iaf.), DVD-RAM är det något nytt, något man bör ha stöd för?
Och sista frågan, bara så man inte gör bort sej alldeles, visst kan man väl bränna av en skiva direkt i brännaren, alltså att du läser en käll dvd/cd och att den sedan skriver på en blank dvd/cd?

Återigen tack!
VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)