Ska jag välja scsi eller raptor?

Permalänk
Avstängd

Ska jag välja scsi eller raptor?

Hej.
Jag vill köpa en ny hårddisk som är snabbare än min sega maxtor. Jag har funderat på raptor med sina 10k rpm men sedan finns ju också scsi med 15k rpm. Tänker på Cheetah. Sen behöver jag scsi kontrollerkort också.
Vad är bäst? Jag ska ha datorn till spelande.
Den här hårddisken jag köper tänker jag ha ett tag framöver.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

jag skulle ta raptor så slipepr man kontrollerkort.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Avstängd

Fast jag får 5k fler rpm och hälften i söktid om jag skaffar kontroller kort.
Om jag redan har kontrollerkort, vilket väljer man då?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du är villig att betala.
Spelar prisskillnaden roll - köp inte scsi-systemet då det är betydligt dyrare.
Spelar det inte så mycket roll - scsidiskarna ger viss prestandaökning.

Vid begränsad budget, lägg pengarna på annat i datorn (CPU, Minne, Grafikkort). Det ger mer prestandaskillnad.
Har du redan det värsta du kan få, och den extra kostnaden inte är av betydelse...lägg pengar på dyra diskar om du vill.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Håller med JD där. SCSI är känt för att ha bättre prestanda och stabilitet. Om du anser dig vara värt det lilla extra de kostar, så för all del, satsa på SCSI. Ett kontrollerkort köper du dessutom bara en gång, det kan du ta med till framtida system.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det som det hela faller på, men en 15k rpm disk avger ett i mina öron mer irriterande ljud än 10k rpm diskar.
Om du sedan bara lirar är väl också frågan om du märker så stor skillnad. Som någon annan skrev är det nog vettigare att slänga pengarna på andra delar i systemet först.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

En SCASI disk ger mer värme i burken och det gör kontrollerkortet oxå. I en överklockad burk kan det bli för mycket. Har mina SCASI utnför burken, och dom väsnas naturligtvis en del.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
En SCASI disk ger mer värme i burken och det gör kontrollerkortet oxå. I en överklockad burk kan det bli för mycket. Har mina SCASI utnför burken, och dom väsnas naturligtvis en del.

Det heter SCSI men uttals av många scuzzy http://www.disklabs.com/scsi-data-recovery.asp

Den värmen som disk+kontrollerkort genererar utöver en raptor utan kontrollerkort rör sig om upp till 10w någonstans, är helt försumbart om du jämför med en highendburk som gärna drar 300w med grafikkort+cpu.

Vad som är mest värt för dig handlar ju helt om vad du ska göra och vilken totalbudget du har på dator+disk.
Med tanke på att du kan köra två raptor i raid0 till priset ett lägre pris än 15krpm-scsi+kontrollerkort gör det ju minst sagt attraktivt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket har du budgeterat?
Hur viktigt är lagringsutrymmet?
Man får ju en 36 GB 15K:are för ca 1500 kr. Enligt storage review verkar maxtor atlas II och fujtsu MAU (som ersatts nu av MAX men jag har inte sett någon recension) vara bäst för spel/workstation-prestanda.
Hårddisk vill man ju gärna köpa ny, men ett U160-kort (adaptec) kan ibland hittas för några hundralappar på tradera. Det skulle jag slå till på.
Så vi landar kanske på lite över 2000 kr för detta. Om inte utrymmet var någon riktig begränsare (dvs OS plus något/några spel) så kostar det ju lite mindre än en raptor 150GB.

Det skulle vara trevligt om det kom någon SAS-kontroller som går på vanliga PCI 33mhz/32-bitars så det går att köra i vanlig dator (eller PCI-E i en ny dator) som är relativt billig. Så kan man ju koppla in SATA-diskar i resterande portar om man inte har råd med SAS-diskar för det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]