Hårdisk fuckad?

Permalänk
Medlem

Hårdisk fuckad?

Nu är det så att jag satte in ett till ljudkort i helgen så jag hade två och jag använde båda... På kvällen när jag låg å kolla på lite film så knäppte det en gång ifrån datorn, och hårdisken verkade starta om eftersom att datorn låste sig...
Jag öppnade på datorn och kollade eftersom att det fortsatte knäppa, och jag upptäckte att mina "strömkablar" till hårdiskarna verkar skitglapp.. Alltså ni förstår vad jag menar med "strömkablar" va? Jag bara rörde lite så hörde jag att hårdisken starta om... Och sen dess har musen bara slutat funka.. Alltså ibland i windows och andra "window mode" spel så låser sig musen helt random... Men när jag drog igång CS så låser den sig inte, men när jag kommer ut till windows så kan den börja låsa sig igen...

Vad ska jag göra åt dedära kassa strömkablarna?
Vad kan vara felet för att min mus låser sig?

Permalänk

Vad har du för hårddisk? P-ata eller s-ata? För har hört att det är ganska vanligt att kontakterna glappar på s-ata hårddiskar.. Du kan ju försöka tejpa dit den med nån tejp som inte kladdar

Förresten, 1,25 gb ram.. Hur lyckas du få det?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Har varit med om att anslutningen mellan hårddiskens kontakt och kretskortet har gått av vilket orsakat glappkontakt. Detta går lätt att fixa med en lödkolv.

En förklarande bild: http://avatar.dmztorrent.org/getimg.php?img=mjao.JPG

Permalänk

Jag hade samma problem med min burk där SATA-strömkabeln liksom "hängde" ner från disken o la tyngd på själva kontaktdonet. Vickade man den lätt uppåt fick den kontakt igen.. min lösning var att köpa en sån här kabel och det har fungerat klockrent sen dess:

https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086244

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag hade ju satt in ett nytt ljudkort utan att ta bort det gamla kan det ha med saken att göra att dom sitter på samma IRQ? Ska testa att byta när jag kommer hem men vad tror ni om de? För jag köpte ju nya kablar men musen låser sig när jag öppnar program och ibland när jag bara rör den så kan det vara för att ljudkortet krockar hela tiden ?