Att tänka på när man skapar en filserver?

Permalänk

Att tänka på när man skapar en filserver?

Vilka saker bör man tänka på när man skapar en filserver?

Om vi exempelvis skulle utgå från detta, vilken konfiguration tror ni att man skulle kunna tänka sig?

Krav:
Lagring: Runt 6 diskar, utbyggbar till minst 10-12, körs sedan i RAID 1 (RAID 5 låter lockande, men om jag inte har helt fel så tar det ganska lång tid att återskapa data från en krashad disk om man bara använder 33% av utrymmet till backup, så RAID 5 går bort)
Optiska enheter: Dubbla DVD-läsare som läser så fort som möjligt. Plats för en extra läsare (för eventuella Blu-ray-spelare)
Processorkraft: Inga speciella krav, att skicka ut 1080p-video till två datorer och streama flac-musik till en tredje samtidigt som man kopierar saker från dvd-läsarna lär en E6300 göra galant.
Säkerhet: Fulldugligt krypterat, utan att det segar ner systemet nämnvärt (Dvs. realtidskryptering)

Mina största problem ligger mest i hur man bör göra med kontrollerkorten och vilket chassi man bör använda (med tillhörande nätaggregat). Vilka kontrollerkort som är bra och prisvärda osv.
Ett kontrollerkort med 8 kontakter borde funka ganska bra? Eller är det prisvärdare med 2*4? Det är ju billigare att bygga ut till 12 diskar hur som helst.
Ett annat problem är hur man bör dela upp hårddiskarna och dvd-läsarna för optimal prestanda. Vilka grejer som bör vara på kontrollerkort respektive moderkort osv.
En annan grej är nätverket. Troligtvis kommer det bestå av ett trådlöst nätverk till en dator samt extraprylar (Såsom framtida mobiltelefoner, spelkonsoler osv), och sedan två-tre tp-kablar till resterande datorer/annat. Det inbyggda nätverkskortet funkar kanske okej? Som beskrivet ovan så bör man utan problem kunna streama tex Blu-ray-filmer till två datorer samtidigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Om det skall vara säkert och ha bra utbyggnadsmöjligheter föreslår jag faktiskt raid 5. Vet inte vad du tänkt för chassi men kräver du hot-swap på samtliga hårddiskar? Annars kanske ett Compucase S411 4U-chassi kan göra susen då det har mycket goda platser för hårddiskar.

Ang. kryptering är jag inte så säker där, men du kanske bör skapa ett annat inlägg i linux/unix-forumet för mer information hur du krypterar all information i realtid.

När det gäller kontrollerkort skulle jag ha satsat på något lite dyrare men med fler funktioner, exempelvis 3ware Escalade eller Adaptec. De flesta bra kontrollerkort har PCI-X men ett moderkort med sockel 775 och två/tre sådana portar bör du kunna hitta (Asus har ju t.ex. sin WS-serie).

Ska du ha flera nätverkskort i burken kanske du ska försöka få tag i ett beggat serverkort med 4 kontakter (kör ett Adaptec ANA64044LV i min webserver, det fungerar prima) istället för att belamra och belasta pci-bussen med flera.

Det verkar vara ett rätt avancerat bygge, så jag önskar dig lycka till!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Läs lite mer om RAID5 och tänker över situationen en gång till.

Om du har 10st 250GB diskar förlorar du 1st disks kapacitet för pariteten = 2250GB över till lagring.

http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/levels/singleLevel5-...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Som chassi rekommenderar jag ett CoolerMaster Stacker. Det har mycket plats och kan husera ett eATX moderkort om du skulle behöva.
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CMSTC-T...

För diskarna rekommenderar jag en Icy-Dock. Du kan få plats med tre sådana här i ett Stacker plus två DVD-spelare. Om du vill ha Blu-ray senare kan du ju bara ersätta en DVD-spelare, Blu-ray spelare lär ju vara bakåtkompatibla med DVD tror jag.
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MB-455S...

När det gäller nätaggregat tror jag att du klarar dig utan problem med runt 500W, nästan vilket som helst som håller god kvalitet.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128