Behövs drivrutiner ?

Permalänk
Medlem

Behövs drivrutiner ?

Jo, jag ska hjälpa en polare som inte får det att funka med sin nyinköpta externa Hårddisk.
Han har en bärbar Toshiba från ca 2003. Hårddisken är en Lacie Silverline 250GB USB 2.0 Han får inte igång den. Behövs drivrutiner till detta ?
Eller är hans bärbara så gammal att den inte stöder USB 2 ?
Hårddisken borde väl vara bakåtkompatibel och funka även med vanliga USB, eller ?
Hoppas någon kan hjälpa till !

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

Fungerar andra USB enheter till datorn?
Testat disken i en annan dator?

USB2.0 är fullt bakåt kompatibelt och ska inte ha några problem med äldre hårdvara.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag ska testa disken med min stationära dator.
Men behövs några drivrutiner eller någon programvara ? Det följde med en CD med något på, men det står bara till W98. Intet ord om XP

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

Släng in din XP original skiva och peka till i386-katalogen när windows vill ha drivrutiner. Då installeras standard drivare som fungerar med din usb-pryl.

tror det är två driv-filer som kastas in och sedan ska det fungera!

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset. Ska göra ett test.

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

i386? jag vill att mitt USB 2 ska fungera. jag testade med windows cdn. men något 386. nae, hänger inte med på den. Kan du förklara mer specifikt. Tack för svar.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Mitt windows är lite i obalans och vill inte heller installera alla enheter som jag stoppar in i USB-porten. Jag har en USB2.0-port.

När den inte finner vad den vill i drivrutinsväg, eftersom den borde göra det här automatisk men något blir fel. Så kommer fönstret "välkommen till guiden Uppdatera maskinvara", så väljer man att installara från en angiven plats och pekar till sin cd-spelare och i386 katalogen på sin originalskiva - eller om man har hela den katalogen på din hårddisk.

Då installeras två filer, varav den ena är usbstor.sys.

Sen kan man också köra SP2 för att kanske får lite förbättring i systemet och uppdatera sin USB port... Läs mer här: http://support.microsoft.com/kb/329632/sv