hårddisk låser datorn.

Permalänk
Medlem

hårddisk låser datorn.

Hej.

När jag använder min slave en Samsung Spinpoint 250gb till att överföra stora saker mellan hårddiskarna eller bara packar upp något stort så hänger sig hela datorn. Och när jag rebootar om så försvinner hårddisken ibland från utforskan så jag måste boota om ett antal gånger.

Sen hade jag en en annan hårrdisk innan denna på 160gb seagate med samma problem, fast jag sålde den till en kompis och den funkar utmärkt för honom förutom när man packar upp saker, då brummar den högt. Jag kommer också ihåg att jag använde det officiella felsöknings programmet till seagaten utan att den hitta något fel.

Någon med erfarenheter som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Du kan prova med en annan IDE-kabel, det låter som det kan vara problemet

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Seagaten är en ide hårddisk medans Samsungen är en sata.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Glapp i kablarna? Inte alls ovanligt med SATA-diskar. Köp en kombinerad SATA+strömkabel, finns på dustin. Den sitter betydligt bättre eftersom bägge donen är ihopgjutna vilket ger bättre kontakt mot disken.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Oke, den är formaterad nu fast problem kvarstår, ska testa en annan satakablen senare, men skulle inte tro att det är strömsladden.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.