Kommer inte åt disken vid instalation av winxp.

Permalänk

Kommer inte åt disken vid instalation av winxp.

Har precis köpt en samsung 250 gb sp /sata1/2, allt fungerar kockrent FÖRUTOM, att det i bios under botsec står: [RAID:SAMSUNG 250 04]

Så moderkortet hittar disken, men när jag kollar vad som är anslutet står det att ingen av sata kontakerna har anslutning med någon disk.

Okej tänkte jag, så länge winxp fungerar att instalera och köra går det väl bra. Men icke det, kommer fram tills där winxp ska hitta och undersöka hårddisken. Då säger winxp: "Måste avsluta instalationen, igen tilgänglig hårddisk hittades. Tryck F3 för att Avsluta."

Roligt tänke jag...
Byte till min lite bättre dator och där kunde jag komma åt disken, jag testade instalera winxp genom den datorn på disken och det gick.
(omformaterade den och gjorde en ny partition ochd et fungerarde fortfarande inte)

Vet att det är fel på instälningarna någon stans, har ändrat så sata2 disken skulle bli sata1 genom jumpers så det är inte det som är problemet.
(har nämligen bara sata på den lite sämredatorn.)

Har återstält biosarna till tillverkar-instälningarna och det var det inte. Måste hitta var man kan byta så den inte är instäld på raid.
(IDE diskar fungerar utmärkt, startade och körde winxp med IDE disk.)

Är det någon som har något förslag? Börjar nämligen få brist på ideér.

Kan ioförsig vara morderkortet som inte fungerar som det ska.