Hjälp en noob med hd-fråga [Ska jag skapa "primär" eller "utökad" partition?]

Permalänk
Medlem

Hjälp en noob med hd-fråga [Ska jag skapa "primär" eller "utökad" partition?]

Har fått bra hjälp med mina noob-funderingar här tidigare, så jag hoppas på er igen. Har inte hittat nåt matnyttigt i samlingstråden.

Jag har två 320 gb-diskar. Den ena har en partition ( c: ) där windows och typ antivirus ligger. Hur gör jag under "diskhantering" för att få den ännu inte allokerade delen av windowsdisken "rätt" partionerad? Jag vill bara ha en till partition på den disken, den ska innehålla spel och sånt. Ska jag använda "primär" eller "utökad" partition?

Min andra disk ska bara bestå av en enda partition, är det "primär" eller "utökad" som gäller då? Alternativet "Logisk enhet" är grått, och går inte att välja...

Tack på förhand!

Ämnesraden redigerad av Kanel.
§ 3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om. Till reglerna >>

Permalänk
Medlem

1. Den partition du skapar på det inte allokerade området blir en primär partition. Det kan vara en vanlig primär eller en utökad. I en utökad partition måste du skapa en eller flera logiska partitioner.
2. Primär
Primära partitioner är de (max. 4 st.), som anges i partitionstabellen i MBR. En av dessa kan vara av typen utökad. Första sektorn i den utökade partitionen innehåller en sekundär partitionstabell med sk. logiska partitioner.

Visa signatur

Fagerja