står att jag har 31,4 gb i min hårdisk på 300 gb.

Permalänk

står att jag har 31,4 gb i min hårdisk på 300 gb.

Jag har en 300Gb 3.5 P-ATA 8Mb 7200rpm Samsung hårdisk. När jag går in på den här datorn så står det att den totala storleken är 31,4 gb. Någon som vet vad felet är eller vad jag ska göra?

Permalänk

Kan vara så att om du kör windows XP så ska du installera servicepack 2.

Permalänk
Medlem

är nog snarare BIOSet som inte klarar den isf, XPs gräns ligger mycket högre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat jumprarna på hårddisken? På vissa kan man begränsa storleken till 31 gigabyte för att vara kompatibel med vääldigt gamla kontrollerkort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Om du har partionerat den kan det vara så att du glömmt göra reseten till en partion....har hänt mig:(

Visa signatur

Teddy_Bears...mannen som lyssnar på The knife och älskar att greja med datorer (även fast han inte vet ngt om dem). Om ni har ngt tips om data delar, priser och annat får ni jätte gärna skriva te mig på till min spray eller msn teddy_bears90@hotmail.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är nog snarare BIOSet som inte klarar den isf, XPs gräns ligger mycket högre.

Ja just det, tror nog gränsen ligger vid 127gig eller något liknande.

Permalänk

jag kan inte så mycket om datorer men jag satte i hårdisken och installerade xp . sen har jag försökt med att ominstallera den flera gånger men det hjälper inte .jag har försökt med sp2 med. Har detta modekort : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315843

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsson_89
jag kan inte så mycket om datorer men jag satte i hårdisken och installerade xp . sen har jag försökt med att ominstallera den flera gånger men det hjälper inte .jag har försökt med sp2 med. Har detta modekort : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315843

ja då kan det ju knappast vara det jag sa.

så:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har du kollat jumprarna på hårddisken? På vissa kan man begränsa storleken till 31 gigabyte för att vara kompatibel med vääldigt gamla kontrollerkort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Vad är jumprar för något?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsson_89
Vad är jumprar för något?

De små plastgrejerna med metall i som sitter bak på hårddisken mellan data- och strömkkontakterna. Kallas även byglar.

http://www.worldofcables.com/store/catalog/Mini%20Jumpers.jpg

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

tackar för tipsen det var jumprarna som satt fel .

Permalänk
Medlem

Förstod det, På hårddisken brukar det också stå vad de gör, men bara på vissa så står det ||||: 37GB ONLY eller nåt.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1