Extern HDD, USB2.0 eller FW? tips.

Permalänk
Medlem

Extern HDD, USB2.0 eller FW? tips.

Hejsan.

Sitter på en Macbook och tänkte införskaffa mig en extern hårddisk.
Om jag har förstått det rätt så tar USB mer av cpu'n än vad firewire gör.
Om det stämmer så är ju firewire det jag vill ha.

Komplett har WD My Book 500gb för 2350:- med USB & FW anslutning.
Någon som har några erfarenheter av en sådan (eller sådan i annan storlek)?
Hur är kylningen och prestandan på dem?

Någon som har tips på andra? Gärna med clean aluminium låda.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du får gärna söka i forumet, My Book har diskuterats ett antal gånger.

Själv har jag 4st Western Digital My Book Premium Edition 500GB inkopplade via firewire och kan rekommendera dessa. Låter inte mycket och mina blir inte särskilt varma.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på en MyBook Premium, så jag är också intresserad. Hur är prestandan på dem, Agile? CNET påstår att skrivprestandan inte är något vidare.
Har du(/någon annan här som äger en MyBook) märkt av detta?

Permalänk
Medlem

Har 2st Essential Edition på 250GB, funkar hur bra som helst, inga tendenser till värmeproblem, skrivhastigheten har jag inget att anmärka på, skall snart inhandla en Premium Edition med FW 800, den har 10000rpm istället för 7200rpm på Essential, dessutom större cache.

Jag har själv en liten fråga, hur stor är den tilldelade "bufferkapaciteten" på en PCMIA plats, av den nyare typen? Kör mina två WD där, och om jag skulle koppla in en FW800 disk, kommer allt att sega ner då, eller kommer det att funka?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt för att tro på att disken en my book inte skulle bli varm.
Plast leder inte värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har väldigt svårt för att tro på att disken en my book inte skulle bli varm.
Plast leder inte värme.

Klart den blir varm, men den har inga värmeproblem iaf. Jag var först skeptisk till plast också, men det funkar över förväntan..

OFF-TOPIC: Nån som kan hjälpa mej här? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)