Företag som räddar trasiga diskar

Permalänk

Företag som räddar trasiga diskar

Har 2 st seagate 7200.7 diskar á 160gig som har lagt ner. Ena disken pajjade för över 1 år sen å andra disken la av igår.

Tror det är samma fel, dvs i början blir disken seg å när man försöker kopiera filerna till en annan disk så går det vääldigt långsamt. Till slut fryser allt och meddelandet I/O error visas. Sen går inte burken att starta med disken ikopplad. Ett regelbundet klickljud hörs från det att disken började bli seg.

Nu är det så här att jag har data på båda diskarna som i mina ögon är ovärderlig. Är det nån som har erfarenhet av att som privatperson skicka hårddiskar till professionella företag för att rädda datan?

- Hur mycket kostar det ungeför för en privatperson?
- Bryr dom sig om vad som är på disken, om man råkar ha en mp3a som inte är helt lagligt nerladdad?
- Går det att återställa all data?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Företag som räddar trasiga diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicMackey
Har 2 st seagate 7200.7 diskar á 160gig som har lagt ner. Ena disken pajjade för över 1 år sen å andra disken la av igår.

Tror det är samma fel, dvs i början blir disken seg å när man försöker kopiera filerna till en annan disk så går det vääldigt långsamt. Till slut fryser allt och meddelandet I/O error visas. Sen går inte burken att starta med disken ikopplad. Ett regelbundet klickljud hörs från det att disken började bli seg.

Nu är det så här att jag har data på båda diskarna som i mina ögon är ovärderlig. Är det nån som har erfarenhet av att som privatperson skicka hårddiskar till professionella företag för att rädda datan?

- Hur mycket kostar det ungeför för en privatperson?
- Bryr dom sig om vad som är på disken, om man råkar ha en mp3a som inte är helt lagligt nerladdad?
- Går det att återställa all data?

Finns även en kille i piteå som kan rädda data

www.Hdisken.se Här är då länken iaf. Han e då billig.

Permalänk
Medlem

är nog kluster fel. i alla fall har jag fått dom symtomen i dom fallen.
jag lyckades sisst rädda dsiken med hjälp av DFT som markerade dom trasiga klustren men risken med det är att skadade kluster etc har med filsystemet eller det du är rädd om att göra och kan i värsta fal radera datan men om det lyckas så är det ju gratis. I dom fallen jag gjort det har det vart 50/50 att all data gått å få tillbaks.

Permalänk
Hedersmedlem