Hur är det egentligen med Samsung SP 250GB

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med Samsung SP 250GB

Måste bara ta upp detta en gång till... Min samsung SP 250GB knastrar riktigt irriterande. Tvivlar att det är något fel på den, inget som krånglat med den och allt verkar se bra ut om man kör HD Tach

Man undrar ju om disken verkligen är så tyst som de flesta säger.
Har faktiskt hört en del andra som också haft problem med ljudnivån med denna disken....

Det verkar ju vara en populär disk som många har, så hur är era diskar där ute ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Den finns en tråd om detta på Silentpcreview. Det verkar som om vissa av Samsungs hårddiskar är bra, medan andra låter mycket.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Dum omröstning.

Det beror på flera faktorer, dels på hur den är monterad - dels på vilken motor det är i den.

Själv äger jag tre stycken, som bara varit "riktigt" monterade och knappast låtit mycket alls. Men efter allt snack om modeller med sämre motorer så har i alla fall jag bestämt mig för att de tre diskar som skall inhandlas inom kort inte kommer att komma från samsung.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Cool sida Mr. Nobby. Verkar finnas en del tips där... ska läsa igenom den nu. Tack ska du ha.

Sen vet jag att det bland annat beror på hur dom är monterade, men jag antar att dom flesta som svarar på frågan vet det också... i vilket fall, vad menar du med vilken motor det är i den ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk

Köpte precis 2st, har inga som helst problem ljudmässigt.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
Cool sida Mr. Nobby. Verkar finnas en del tips där... ska läsa igenom den nu. Tack ska du ha.

Sen vet jag att det bland annat beror på hur dom är monterade, men jag antar att dom flesta som svarar på frågan vet det också... i vilket fall, vad menar du med vilken motor det är i den ?

Om du läser lite på SPCR så får du lite mer kött på bena vad gäller motorer och ljudnivå.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

läste till slut igenom siltenprewiev sidan... verkar ju precis som rösterna här har lagts, att det är väldigt olika från person till person, kanske olika motorer som 4bstract snacka om ?... i vilket fall, man kan ju activera "Automatic Acoustic Management" - ska tydligen inte göra stor skillnad men alltid något. Hittade en väldigt bra förklaring på wikipedia vad det är får något för dom som inte vet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Acoustic_Management

Jag får dock inte min att fungera, när jag kör in disketten med skiten på säger datorn bara "sätt i rätt system disk..." skulle vara trevligt om det fanns någon som har lust att förklara hur man gör.

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

mina är tysta som möss.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Min låter en del när den läser eller skriver, men inte störande mycket. Den är förresten inte fastskruvad i chassiet.

Permalänk
Medlem

Antingen så överröstar mina andra diskar den, eller så är den helt enkelt jävligt tyst. Jag hoppas på det senare

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

AAM verkar inte göra något för ljudnivån. SPCR har märkt att den drar marginellt mindre ström, men jag har själv inte märkt någon skillnad alls (inte som på min gamla maxtor!).

Den susar ganska bra i idle. Ljudet är dock rent bredbandsljud och väldigt behagligt. Låter som vindsus bara. Jag har tre stycken i burken kanske bör nämnas, vilket gör att ja, det hörs.

Ang ljudnivå är de lite ojämna. De verkar låta på tre olika sätt när de söker. Antingen låter de inget alls, eller så knäpper de till lite då och då, eller så får de fullkomligt spel och maler på så mycket att ett burkigt ihåligt resonansljud till och med skapas i lådan (P180).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

asså måste vara olika då. för mina är så tysta så man hör dem inte när de läser skriver..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
AAM verkar inte göra något för ljudnivån. SPCR har märkt att den drar marginellt mindre ström, men jag har själv inte märkt någon skillnad alls (inte som på min gamla maxtor!).

Den susar ganska bra i idle. Ljudet är dock rent bredbandsljud och väldigt behagligt. Låter som vindsus bara. Jag har tre stycken i burken kanske bör nämnas, vilket gör att ja, det hörs.

Ang ljudnivå är de lite ojämna. De verkar låta på tre olika sätt när de söker. Antingen låter de inget alls, eller så knäpper de till lite då och då, eller så får de fullkomligt spel och maler på så mycket att ett burkigt ihåligt resonansljud till och med skapas i lådan (P180).

Hur ställer man in AAM ? Det kanske inte funka för dig särkillt bra, men som sagt verkar det ju som alla hårddiskar beter sig helt annorlunda... det kanske funkar för någon annan lite bättre ? Lust att förklara hur du gjorde ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
Hur ställer man in AAM ? Det kanske inte funka för dig särkillt bra, men som sagt verkar det ju som alla hårddiskar beter sig helt annorlunda... det kanske funkar för någon annan lite bättre ? Lust att förklara hur du gjorde ?

Du kan använda dig av Hitachis HDD Feature Tool för att ställa in AAM även på Samsungs hårddiskar. Du hittar programmet här. Opera verkar ha problem med att visa sidan, men i IE7 visas den korrekt.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

mm.. ja ladda ner den la in den på en diskett och starta om datorn med disketten i.... det var så jag fatta man skulle göra men det funkar inte... gör ja helt fel eller ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
mm.. ja ladda ner den la in den på en diskett och starta om datorn med disketten i.... det var så jag fatta man skulle göra men det funkar inte... gör ja helt fel eller ?

Jag vet inte hur det fungerar med diskett, ty jag drog ner iso-filen och brände denna på en skiva med img-burn.

Du har väl ändrat i bios, så att datorn botar från diskett?

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

använde du ultimate boot cd då ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
använde du ultimate boot cd då ?

Ifall du bränner iso-filen med img-burn kommer skivan bli botbar. Ändra i bios så att datorn botar på cd-skivan sedan kommer programmet laddas in automatiskt.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Nyss monterat min första SP120 och den hörs inte när den läser alls. Dock skapar disken rotationer vibration i Sonata II chassit som störde mig. Ett dovt ljud som nästan helt försvann när jag hängde disken i snöre istället för att skruva fast den i gummipackningarna som finns i chassit.

Märkligt att en så poppis disk ska vibrera så pass...min gamla barracuda vibrerade inte alls, men knäppte desto mer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
Hur ställer man in AAM ? Det kanske inte funka för dig särkillt bra, men som sagt verkar det ju som alla hårddiskar beter sig helt annorlunda... det kanske funkar för någon annan lite bättre ? Lust att förklara hur du gjorde ?

Samsung har eget program för detta. Jag har länkat till det ett par gånger på forumet, så sök eller leta på deras sida.

Jag märkte definitivt skillnad, men vem vet, inbillningssjukan kanske slagit till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

hej igen det var ett tag sen nu men har inte haft tid... i vilket fall...
samsung egna program har jag laddat ner. det är detta eller hur:
http://www.samsung.com/support/productsupport/download/Model_...
men vad gör jag sen ? lägger in det på en diskett och startar om datorn ? står bara att jag ska sätta i system disken då....
någon som har lust att förklara hur jag gör ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Ett enklare sätt är att ladda hem programmet WinAAM, det fungerar på de flesta hårddiskar som tillåter ändring av AAM.

Samsungs program HUTIL körde jag enklast genom att ladda hem en skiva som heter UBCD, dvs "Ultimate Boot CD". Den kan man boota från och den innehåller HUTIL.

(När jag laddade hem det så följde en gammal version av HUTIL med tyvärr. Den går dock att ladda hem i annat format, så man kan ändra på skivan innan man bränner den. Jag gjorde det och bytte ut till senaste versionen av HUTIL. Lite krångligt, men det gick smärtfritt).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det var för er... men jag kunde inte se mitt egna inlägg... här är det igen iaf

"hej igen det var ett tag sen nu men har inte haft tid... i vilket fall...
samsung egna program har jag laddat ner. det är detta eller hur:
men vad gör jag sen ? lägger in det på en diskett och startar om datorn ? står bara att jag ska sätta i system disken då....
någon som har lust att förklara hur jag gör ?"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ett enklare sätt är att ladda hem programmet WinAAM, det fungerar på de flesta hårddiskar som tillåter ändring av AAM.

Samsungs program HUTIL körde jag enklast genom att ladda hem en skiva som heter UBCD, dvs "Ultimate Boot CD". Den kan man boota från och den innehåller HUTIL.

(När jag laddade hem det så följde en gammal version av HUTIL med tyvärr. Den går dock att ladda hem i annat format, så man kan ändra på skivan innan man bränner den. Jag gjorde det och bytte ut till senaste versionen av HUTIL. Lite krångligt, men det gick smärtfritt).

Vilken version ladda du ner ? "ISO image", "Self-extracting EXE" eller "Plain old ZIP" ? Fast det kanske inte spelar någon roll ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
vet inte hur det var för er... men jag kunde inte se mitt egna inlägg... här är det igen iaf

"hej igen det var ett tag sen nu men har inte haft tid... i vilket fall...
samsung egna program har jag laddat ner. det är detta eller hur:
men vad gör jag sen ? lägger in det på en diskett och startar om datorn ? står bara att jag ska sätta i system disken då....
någon som har lust att förklara hur jag gör ?"

Vilken version ladda du ner ? "ISO image", "Self-extracting EXE" eller "Plain old ZIP" ? Fast det kanske inte spelar någon roll ?

Jag testade först med en vanlig ISO, men eftersom jag var tvungen tillverka min egen ISO med rätt version av HUTIL så fick jag följa instruktionerna på skivan. Minns inte i detalj hur man gjorde.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Jag ska skaffa två WD Caviar SE 320GB IDE (har ingen support SATA2)
En kille föredrog dessa före Samsung drivarna eftersom dom var lite tystare och hade lägre temp

Citat från komplett.se kundrecension

"Recensent: Techno_Bass

Måste bara skriva en kommentar om den här disken.

1. Tyst! Man hör den knappt då den arbetar å söker igenom en stor mapp med bilder t.ex. Och det jag jämför med är *Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM* eftersom jag själv äger 2 sånna och att dom har fått bra kommentarer på tester. Den här är lätt MKT tystare.

2. Snabb! Den är ju banne mig snabbare i söktider än ovannämda, Och ynka 8mb slöare i vid överföring (testat med sisoft sandra, och det känns i verkligheten också)

3. Ja ni kan ju bara gissa på vad mer som är bra med den här disken..Just det temperaturen. Den är 4 grader ifrån rumstemp(21c) alltså är den 25c :P, och därmed är den svalast av mina diskar jag har i datorn (Mina båda Samsung ligger på 33-34 å min maxtor 10 på 35). Så tveka inte att köpa!! för jag kan erkänna att jag verkligen ångrar köpet av mina samsung hårddiskar nu när man har den här...Mvh/ Jimmy"

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

min låter förjävligt när skruvarna sitter dåligt, drar man åt dom ordentligt hör jag den väldigt svagt bara

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

De är knäpptysta men mina sitter i gummibussningar i mitt P180, det bidrar säkerligen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

asså jag får inte min att funka... jag har sökt men inte hittat något där du förklarar hur man gör med HUTIL, MultiMan. Skulle du kunna vara så väldans vänlig att länka till tråden eller möjligen berätta igen... ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns (fanns iaf) fullständiga instruktioner på Samsungs sida, det var så jag lärde mig hur man gjorde. Nu är det runt ett år sedan och jag har tyvärr inte tid att kolla upp det i helgen. Minns jag detta i veckan så återkommer jag.

Jag körde via bootdiskett och sedan fanns inställningarna för AAM i någon av menyerna, så mycket minns jag.

EDIT: Instruktioner: http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/support/faqs/fi...

Program och beskrivning: http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/utilities/hutil...

Mer har jag inte tid med, tyvärr. Räcker inte detta får någon annan hjälpa dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

det där borde säkert räcka... ska testa det när jag har tid....
tack så mkt för att tagit dig tid MultiMan

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300