Installation av Suse Linux?

Permalänk

Installation av Suse Linux?

Hej!

Jag som har köpt mig en ny DVD Brännare av märket Samsung Modell: SH-S183A/BEBN med Port S-ATA hos BK Data här i Falun heter Karl-Olov Nordin.

Och jag tänkt installera Suse Linux Version 9.2 i min nya Hårddisk, men kan inte Datorn boota ingång Installations DVDn med Suse Linux på, och jag också ett nytt Kontrollerkort med SATA2 Teknik.

Och detta märke är: Promise SATA300 TX2plus, och enligt redmefile Texten som jag har skrivit ut här, och den säger att den stödjer Chipset som heter PDC20775, och därför skulle jag kunna installlera Suse Linux Version 9.2

Men det jag ser, är att datorn kan inte boota igång DVDn med Installationsprogrammet på, jag vet dock att jag skall ha en Diskett med Drivrutinen på för detta OS.

Och vid ny Installation som detta är, skall jag göra på 2.sätt, steg 1 är att jag skall i DVDN boots, press "F6" Key osv.

Men som det ser ut just nu, så ser jag att datorn går förbi DVD Brännaren och det händer ingenting.

Kan det vara Porten som ställer till det för mig, fast det är inte något fel med Brännaren?

För jag har sett i BIOS att brännaren ligger på fel ställe, och det fungerar inte Bootningsprocessen, eftersom jag kan bara se min CD Brännaren som också är en Samsung som ingick i Datorpaketet jag köpte hos Komplett.se inne i bootområdet.

Hur det ska man lösa detta då tro??

Har någon annan varit med om något liknande här på Sweclockers Forum??

Jag behöver er hjälp med att lösa detta problem som uppstått fast det är inte något fel på DVD Brännaren.

Mvh: Kalle Nordin

Visa signatur

Karl-Olov Nordin