Hårddisk igen.... Jag vill inte formatera.

Permalänk
Medlem

Hårddisk igen.... Jag vill inte formatera.

Hej.
Jag har läst några trådar ang hårddiskar.
Jag har monterat en hårddisk i min Siemens Scaleo, den finns med i enhetshanteraren, och jag vet att man kan gå in i systemverktyg och initiera och formatera den, MEN... Jag har alla mina bilder och musik på den hårddisken, så jag vill inte formatera den! Tidigare var det inga problem att sätta i en extra hårddisk, men nu verkar det vara näst intill omöjligt att få den att fungera utan att formatera.
Jag har anslutit hårddisken via ett "Ultra 133" kontrollkort, och jag vet att det fungerade tidigare.
Hårddisken är byglad som "master", men jag ska testa att ta bort byglarna helt och hållet, om det blir nån skillnad.
Någon som har nån bra ide' annars??
Tackar på förhand.

Byglarna borttagna, men ingen skillnad. det står att disken är online, i enhetshanteraren... men inte, ändå da....

Permalänk
Medlem

testa att se efter om partitionen dyker upp i diskhantering, i så fall räcker det att tildela den en bokstav.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag ska testa det, men jag kör med "file scavenger" just nu, då hittar den allt på hårddisken. Lite omständigt att välja filtyp efter filtyp och flytta till C-disken, men det går.
Om det fungerar med att ge disken en ny bokstav, så verkar ju det smidigare.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

i files scavenger kan du annars söka på * och välja trädview, och dra över allt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Allt har löst sig. Jag har räddat alla bilder och all musik med "File scavenger"
Jag tror... TROR att problemet uppstod när jag testade hårddisken i min Nokia 9902s, satellitmottagare. Mottagaren lade nog in en fil av något slag, som gjorde att datorn inte hittade disken på rätt sätt.
Efter att jag sparat det jag ville ha kvar, så formaterade jag disken, och nu funkar den utmärkt igen.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

annars tror jag inte du formaterar en disk när du initierar den.

Permalänk
Medlem

Nä, det gör man inte, men för att kunna använda disken, så måste du initiera och formatera, annars funkarr det inte...

Permalänk
Avstängd

Okay för jag initierar, men formaterar inte, när jag flyttar mina diskar mellan hårdvara nämligen. Tänkte att det kunde varit samma för dig.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror det beror på att jag testade hårddisken i satellitmottagaren. den fick i sig nån konstig fil av den.
efter att jag formaterat hårddisken, så hittades alla filer och bilder, mm ändå, det kan ju vara bra att veta, att "file scavenger" kan återställa raderade filer.