Är min DVD-spelare trasig eller är det mig det är fel på?

Permalänk

Är min DVD-spelare trasig eller är det mig det är fel på?

Fan att jag inte kom på det tidigare, att jag kunde vända mig till forumet här. Suttit med nya datorn nu i snart en månad, och min DVD-spelare jag köpte har aldrig fungerat. Har visserligen en vanlig CD men jag kan ju inte köra Black & White 2 exempelvis, och det börjar jag bli alldeles för sugen på.

Iaf så detekteras spelaren inte i BIOS och har aldrig gjort det heller. XP låtsas också att den inte existerar. Hårdvaruhanteraren hittar den inte.
Jag har testat två olika IDE-sladdar och alla olika kombinationer, CD över, DVD under. DVD över, CD under. Bara DVD inkopplad. Det enda jag inte rört är CSM-jumpern. Den fungerar i övrigt, luckan åker ut och in och skivan snurrar, men den detekteras inte.

Är den helt enkelt trasig eller är det jag som gör fel nånstans?
Jag vill inte gärna lämna tillbaka den som defekt vara till webhallen då dom tar 250 kr i testavgift om den visar sig fungera normalt. Och den kostar 200 att köpa ny. Inte utan att veta att den verkligen är trasig i varje fall.

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk

jag köppte en dvd brännare igår och har exakt samma problem. snälla hjälp

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Har ni möjlighet att testa den i en annan dator? Gör det först isåfall.

Annars verka den vara rätt trasig.

Permalänk

min gick igång efter att jag tog ur min gammla cd-spelare helt. konstigt nog gjorde den inte det första försöket.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Hedersmedlem

Grundregel nr 1 om man har flera enheter på samma IDE-kabel: En enhet ska vara byglad Master, den andra Slave.
Låter som att ingen av er har byglat rätt. Särskilt som HaxXSpeTT fick i gång sin brännare när han tog bort den gamla CD-spelaren.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

var kan man hitta firmware till en optiarc DVD RW AD-7170a?
har inte den blekaste vilken firmware man ska ha

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

En grej om firmwares bara :
Flasha inte din DVD om du INTE vet vad du gör, gjorde det och nu läser min (visserligan gammla) Samsung inte längre DVD utan endast CD

Har såklart en som också läser DVD

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Ska det spela nån roll hur den är byglad om man har den ensamt kopplad på en IDE-kabel? Jag får inte min att detekteras hur jag än gör liksom. Ska testa bygling nu.

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk
Medlem

ändra bara om pinnarana där bak, så att en av dom e master, en e slave så funkar de alltid

Visa signatur

Phenom II 940 BE 3,5GHz | NZXT Rogue Blue | Gigabyte GA-MA78GM-D2SH | Hyper Kingston pc6400 2GB | Coolermaster SilentPro 500w | ASUS Radeon EAH4850

Permalänk

Byglade om skräpet och nu funkade det. Jag förstår fortfarande inte varför den inte ens ville detekteras när den stod på master. Vare sig den andra spelaren var inkopplad eller ej. Men det är skit samma. Det funkar i varje fall.

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk

Hade samma problem med min optiarc DVD RW AD-7170a. Löste det genom att köpa en splirrans ny IDE133-kabel