CPU-användn 100% när jag flyttar filer/laddarner

Permalänk
Medlem

CPU-användn 100% när jag flyttar filer/laddarner

Hej! fick nyss iordning på hårddisken (Seagate Barracuda 7200.10 320GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM)
När jag skickar filer till den från andra hårddiskar så kommer CPU-användaren upp till 100%, samma sak när jag ska ladda ner till den.
Men från och till dom andra diskarna går super.
Hårddisken är 3 dagar gammal. Men fick den att funka igårkväll

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
är DMA påslaget?

Kunde inte ändra det. Kan bara ändra "Pio" upp till 4.

Permalänk
Hedersmedlem

Något är felkonfigurerat eller trasigt (tex kabel). Kolla byglingarna och/eller testa att byta kabel. DMA måste vara påslaget annars kommer datorn att vara seg som sirap.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Något är felkonfigurerat eller trasigt (tex kabel). Kolla byglingarna och/eller testa att byta kabel. DMA måste vara påslaget annars kommer datorn att vara seg som sirap.

DMA är på. Men det är exack som jag inte har det på.

Permalänk
Hedersmedlem

DMA är på men du kör i PIO-läge? Onekligen intressant, någon annan får nog hjälpa till här.

"execk" gör det bara ännu mera mystiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
DMA är på men du kör i PIO-läge? Onekligen intressant, någon annan får nog hjälpa till här.

"execk" gör det bara ännu mera mystiskt.

Ja jag kör Pio-läge. Vet inte hur jag ändrar det.

Såhär ser det ut http://img192.imageshack.us/img192/5855/ideti8.jpg
http://img72.imageshack.us/my.php?image=ide2yo7.jpg

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad DMA och PIO-läge är för något?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hIPP
Kunde inte ändra det. Kan bara ändra "Pio" upp till 4.

Menar du i BIOS nu?
Efter att ha sätt skärmdumparna antar jag nya hårddisken sitter på secondary slave?

Testa att tvinga windows att återupptäcka DMA. Kolla även kabeln, om du byter kabel mellan primär och sekundära kanalen, hamnar problemen på den andra då ? (samtidigt som du följer det här tipset)
http://sniptools.com/tipstricks/getting-back-to-dma-mode-in-w...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Får man fråga vad DMA och PIO-läge är för något?

PIO = Programmed Input/Output
DMA = Direct Memory Access

Vid PIO-läge måste processorn vara med och styra och ställa när något ska överföras från hårddisken eller till. Detta leder till en massa interrupts och systemet blir helt enkelt sirap.
Vid DMA-läge så kan ATA kontrollern (host adapter) skriva och läsa till/från interminnet utan att processor behöver lägga sig i. Den bara säger åt det ungefär "för över det där från här till där" och sedan lämnar processorn det åt kontrollern att fixa medans processorn själv fortsätter med viktiga saker.

Windows verkar villa falla tillbaka på PIO när kablaget är dåligt osv (jag tror det kör med lägre frekvens).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Menar du i BIOS nu?
Efter att ha sätt skärmdumparna antar jag nya hårddisken sitter på secondary slave?

Testa att tvinga windows att återupptäcka DMA. Kolla även kabeln, om du byter kabel mellan primär och sekundära kanalen, hamnar problemen på den andra då ? (samtidigt som du följer det här tipset)
http://sniptools.com/tipstricks/getting-back-to-dma-mode-in-w...

PIO = Programmed Input/Output
DMA = Direct Memory Access

Vid PIO-läge måste processorn vara med och styra och ställa när något ska överföras från hårddisken eller till. Detta leder till en massa interrupts och systemet blir helt enkelt sirap.
Vid DMA-läge så kan ATA kontrollern (host adapter) skriva och läsa till/från interminnet utan att processor behöver lägga sig i. Den bara säger åt det ungefär "för över det där från här till där" och sedan lämnar processorn det åt kontrollern att fixa medans processorn själv fortsätter med viktiga saker.

Windows verkar villa falla tillbaka på PIO när kablaget är dåligt osv (jag tror det kör med lägre frekvens).

Nej problemen går inte över till dom andra diskarna ifall jag ändrar kabel.
Tacksam för svar!