Varför 7200rpm?

Permalänk

Varför 7200rpm?

Tjena!

Varför har just 7200rpm blivit standard? Det finns ju snabbare diskar på 10000 och 15000rpm. Varför finns det inte diskar som blåser på i tex 9000?

Känns som det stått stilla väldigt länge vad det gäller prestanda på hårddiskar. Hur kommer det sig? Finns det inga inovatörer? Flashdiskar verkar vara ett steg i rätt riktning men det kommer väl dröja ett tag till dom är lika snabba och prismässigt intressanta mot dagens Sata-diskar.

GE MIG PRESTANDA!!!

/Metz

Permalänk
Medlem

Man känner väl att 7200 är tillräckligt för att man inte ska behöva förstärka disken så att den klarar högre hastigheter, vill man ha en snabbare disk, så är det bara att köpa en.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att diskar som snurrar 10,000 RPM och uppåt låter betydligt mer och blir varmare.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Förmodligen för att diskar som snurrar 10,000 RPM och uppåt låter betydligt mer och blir varmare.

varmare ja men låter inte mer pga varvtalet i dagsläget. har både 15000 och 10000 rpm både scsi och sata. Varmare framföralt men ju högre varvtal ju midre disk. En 15000rpm scsi på 3.5 tum har en eller flera skivor på ca 2 tum. Antagligen för att hastigheten skulle bli för hög på vanliga skivor på över 7200rpm lägst ut i kanten för att man ska kunan skriva å läsa pålitligt antagligen.

men med tanke på hur mycket disakrna kan rymma i dag så borde man ju lätt kunna ofra lite diameter och därpå diskutrymme för lite bättre prestanda kan man ju tycka.

Permalänk

Periferihastigheten på en SCSI-disc blir jäkligt hög om den skulle ha samma dimensioner som en vanlig 7200rpm:are. Detta gör att dom rymmer mindre, men i gengäld har de betydligt lägre söktid. Dessutom kostar dom en slant.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

den enda 10000rpm disken jag någon koll på är WD raptor och den låter
dubbelt "eller mer" så högt som mina andra diskar och om det beror på det högre varvtalet vet jag inte.... stör mig ganska mycket på ljudet från den iaf
däremot så är den ca 1c svalare än den svalaste 7200rpm disken jag har