SATA eller PATA på mitt system

Permalänk
Medlem

SATA eller PATA på mitt system

Jag sitter och funderar på om man ska ha sata eller pata disk, jag har aldrig haft sata och vet inte alls hur bra det fungerar, och vet inte alls hur bra mitt moderkort är till det (asus p4p800SE)

Grejen är att jag har en PATA kanal kvar och 2 SATA, framförallt har jag en massa sata nätadaptrar från nätagget til sata,

och om jag nu ska ha extern istället så vad är bäst där sata eller pata?

och om ni vet nån snygg kabinett eller hd case som det kanske heter så visa mig nån 3.5 tum usb 2.0

Fudnerar på denna älsklingen http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312836

det finns en sata samma modell fast 100 kr dyrare, är det värt att köpa sata för 100 kr mer om det fungerar bra på mitt moderkort?

ja det är många frågor

Permalänk
Medlem

Detta har varit uppe 30 milj gånger.

Spelar ingen roll!!

Det är USB 2.0 gränssnittet som är flaskhalsen, inte hårddiskens gränssnitt!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

jo ok, vet. men jag tänkte använda den både som intern och extern, för eventuella diskbyten.

Men då ingen säger något positivt med sata så köper jag en pata dåe

Permalänk
Medlem

kör på sata så har du en disk som funkar i nästa dator också.

jag kör en sata2 disk med mitt asus a7n8x som var ett av det första moderkorten med sata stöd och det funkar utmärkt. Glöm bara inte att installera sata drivarna för mobot.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns external Sata. tror man kan ha upp till 2 meters kabellängd då. Dvs man har inget USB eller sådant alls. Detta ger naturligtvis snabbaste externa hårddiskarna (nu blandar vi inte in scsi i den här diskussionen tack ).
Nu okar jag inte kolla upp ditt moderkort, men det låter lite gammalt så det har nog detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hehe aqualize, det är ju rätt smart^^ sladden är ju som usb så :P, om man fixar att man har det snygt hängande utanför datorn så