Har 4 st ide hårddiskar kan jag köpa en femte som sata och köra alla dessa samtidigt?

Permalänk

Har 4 st ide hårddiskar kan jag köpa en femte som sata och köra alla dessa samtidigt?

Hejsan!

Har just nu 4 st ide hårddiskar på sammanlagt 900gb. Men nu behöver jag ännu en hårddisk. Men vad ska jag satsa på en SATA hårddisk eller ytterligare en IDE? Mitt moderkort heter Asus M2V VIA K8T890.
Kravet är att jag måste kunna köra alla samtidigt. Tacksam för svar.

MVH Benny

Permalänk

Har du fler än 2 P-ATA portar på ditt moderkort så kan du köra på en P-ATA hårddisk om du vill. S-ATA Funkar utan problem oavsett antal P-ATA Hårddiskar, S-ATA använder mycket smalare kablar så det kan vara en fördel eftersom du redan har 4st hårddisk så kan de bli lite trångt.

Permalänk

Så då kan jag ha alla dessa 4 IDE hårddiskar och köpa en 5:e SATA och allt ska fungera som vanligt tillsammans då? Ska ha SATA disken som lagring.

MVH Benny

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg eller så, men vad har fått dig att tro att dom inte går att köra samtidigt?

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Nej jag är ju inget snille precis och jag tänkte att det är bättre att fråga och vara säker än att inte fråga alls och vara osäker. Brukar ofta bli fel så jag ska göra nåt. Men då kan ni garantera då om jag köper en SATA hårddisk så ska den funka utan problem med dom andra? Tack för hjälpen.

MVH Benny

Permalänk
Medlem

Ja alltså varför jag frågar dig är för att jag själv kör 2st IDE och 1 st S-ATA i min dator, och hade det inte fungerat tillsammans av någon outgrundlig anledning hade jag blivit fly förbannad.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Finns vissa moderkort där några sata och pata-portar delar kanaler, dvs sata-diskar snor en pata-port.