"NTLDR MISSING" felmeddelande

Permalänk
Inaktiv

"NTLDR MISSING" felmeddelande

Hej allihoppa.

jag har just fått en dator av en kompis.

intel celeron 2,5ghz
socket 478
128mb pc2100

jag fick datorn utan Hd så jag stoppade in min 300gb och försökte installera winxp jag kommer in i installations programmet alltså där man väljer om man ska göra en partition mm, och sedan lägger den till instalations filerna i mapparna och allt flyter på fint men sen när den ska starta om datorn för att slutligen starta winxp så får jag felmeddelandet "NTLDR is missing ctrl+alt..." jag har försökt lösa problemet så här: byt hd kabel, provat med olika winxp skivor, provat med andra hdn och annat som jag inte minns. jag gillar att lösa problem själv men nu har det stannat i huvudet på mig. tack i förväg och ursäkta om det är stavfel.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det blir så när man försöker boota från nåt som inte finns eller liknande, får meddelandet ofta när jag lekt i BIOS och boot-ordningen och glömmer bya tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har för mig att det blir så när man försöker boota från nåt som inte finns eller liknande, får meddelandet ofta när jag lekt i BIOS och boot-ordningen och glömmer bya tillbaka.

ok, man kan ju liksom välja vad som ska boota först tex Hd-0, Hd-1 etc
så om min hd är tex Hd-3 så måste Hd-3 boota först? ska prova runt lite, lite fler tips tack
Edit: problemet löst provade att sätta dit en jumper hehe pinsamt