Koppling/jumpring av massa hårddiskar

Permalänk
Medlem

Koppling/jumpring av massa hårddiskar

Hej.
Är såhär att jag har 6st hårddiskar, ett controllerkort och 1cdrom
Jag vet inte hur jag ska sätta alla jumprar och hur jag ska koppla på smartaste sättet. Något gör jag fel eftersom datorn vägrar boota från cdrom.(behöver det då jag ska göra fresh install av os)
Alla diskar är IDE btw.
Cd bootas vid uppstart då enbart cdrom och hdd1 är ikopplat, inte när de andra hårddiskarna kopplas in.

Så som jag har det kopplat nu:
Direkt på "IDE-kablar":
cdrom
hdd1(ska ha os)
hdd2
hdd3
Controllerkort:
hdd4
hdd5
hdd6

Min fråga är alltså: Vad ska vara master, vad ska vara slave, kanske ska vara något helt annat såsom cable select(ej 100 på att det finns som val på alla diskar dock)?

Permalänk
Medlem

Du väljer vad datorn ska boota från i BIOS, inte med master/slave jumpers.

Permalänk
Medlem

1. Varje kabel skall ha högst 2st enheter (även om kabeln har fler kontakter).
2. En av enheterna skall vara master, den andra slave. (föreslår cdrom slave).
3. Vilken enhet som boot sker på, ställs in i bios. Har inget med master/slave att göra.

Ex.

Första kabel: hdd1 (master) + hdd2 (slave)
Andra kabel: hdd3 (master) + cdrom (slave)

Kontrollerkort:
Första kabel: hdd4 (master) + hdd5 (slave)
Andra kabel: hdd6 (master)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

okej tack JD. Men du, master är väl den längst ut på ide-kabeln och slave den i "mitten". Men hur ska jumprarna sitta, För på en cdrom finns det väl ingen jumper som man kan sätta på slave?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det ska det finnas. Läs på enheten, finns någon etikett oftast eller ingraverat i ev. plast på baksidan.
Tipset hur du ska placera hårddiskarna på de olika kanalerna är väl att inte sätta hårddiskar som har anledning att arbeta samtidigt ofta på samma kanal. T.ex. om du kopierar saker från en hårddisk till en annan så bör de vara på olika kablar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Master längst ut (på 80pins dma-kablar).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB