SATA hårddiskar o IDE led dioden???

Permalänk
Hedersmedlem

SATA hårddiskar o IDE led dioden???

fungerar LED dioden när man kör med sata diskar? har inte lyckats få igång dioden, fungerar fint när jag testar med ide diskar

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ja den ska fungera. Att det inte funkar för dig kan bero på moderkortsdesignen. Kör du kontrollerkort så får du koppla lysdioden direkt till kortet istället för moderkortet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Notera att hårddiskarna kan vara anslutna till en separat kontroller även om kontakterna finns på moderkortet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte kopplat dioden åt fel håll på moderkortet

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

jag har inget kontrollerkort utan sata hårrdisken är kopplad direkt @ moderkortet och alla inställningar är som jag hade när jag körde med IDE diskar (vilket jag nu även gör för lagring)

när jag kopplar in en IDE disk så börjar dioden lysa men kopplar jag inte sata disken så lyser det endas när mina IDE diskar jobbar
vad kan det vara för fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollerkretsen på moderkortet verkar inte vara gjord så den "rapporterar" aktivitet. "By design" på moderkortet och nog inget du kan göra så mycket åt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar nog om Serialata-kontrollerkortet är "native" så att säga. Sitter det exempelvis ett Silicon Image 3114-kontrollerkort kan man inte få aktivitet på det, medan om det handlar om en ICH8 ska det inte vara några problem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

jag har en asus k8vse deluxe moderkort och min kompis har samma moderkort men han kör med 2x sata raid och då lyser hans LED dioder....
=/