raid1 för mer prestanda?

Permalänk
Medlem

raid1 för mer prestanda?

Har funderat på en hel del saker och skriver inlägg på inlägg! nu kommer iaf ett till.

Vad jag minns så innebär raid1 att man dubbellagrar data på 2 diskar. Om jag gör en raid1 konfiguration med mina sataII diskar på 200gb, på vilka områden skulle jag märka av prestandaskillnader? Är det även möjligt att köra dubbla operativ, windows och linux tillsammans? (lägger swapfilen på en lagringsdisk när det handlar om linux, om man nu känar på det?)

Tackar för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Att köra olika operativsystem spelar ingen roll hur många hårddiskar du har.

Tekniskt möjligt är det ju att snabba upp läsningen om man kör raid 1 men jag vet inte om/vilka kontrollers som stödjer det. Läsningen kan du inte få någon prestandaökning med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör två stycken Raptors i RAID1 och har prestandatestat dem en hel del, och det ger ungefär dubbel läsprestanda, som i RAID0, men skrivningen är som en singeldisk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Vad sitter de på för kontroller?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Väldigt nice att du får dubbel prestanda med RAID 1, då det egentligen inte borde kunna uppstå eftersom det är spegling av diskarna... RAID 0 däremot är ju striping vilket gör att diskarna läser parallellt... RAID 1 borde inte förbättre någon prestanda alls...

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megalex
Väldigt nice att du får dubbel prestanda med RAID 1, då det egentligen inte borde kunna uppstå eftersom det är spegling av diskarna... RAID 0 däremot är ju striping vilket gör att diskarna läser parallellt... RAID 1 borde inte förbättre någon prestanda alls...

suck vid RAID1 så läser man från båda diskarna, olika data då .

hdd0 läser x
hdd1 läser y

vid skrivning
hdd0 skriver z
hdd1 skriver z

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Klart man kan få dubbel läsprestanda med Raid1...
Man kan även öka läshastigheten rejält med t.ex Raid5.

Permalänk
Medlem

Är det bättre läsprestanda man vill ha när man t.ex ska starta spel, program och allt som måste hämtas från disk? Att allt startar snabbare så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Är det bättre läsprestanda man vill ha när man t.ex ska starta spel, program och allt som måste hämtas från disk? Att allt startar snabbare så att säga.

läser du eller skriver du data när du startar ett spel ?

nu är det iofs inte str som är den begränsande faktorn ... IO prestanda är långt mer än bara ren str.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

du får gärna utveckla det där moire, fattade knappt något

vi kan säga såhär: 2*sata-300 vs. WD 10k/rpm < vem vinner på vilka områden, om nån nu kan svara på det?

Permalänk
Medlem

det som är viktigare är söktider samt cacheoptimeringar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Nja det är jag inte så säker på.
Spel har ju ofta stora datafiler så om de är defragmenterade bör nog dubbel läsprestanda hjälpa.

En fragmenterad OS-partition är ju en annan sak då det är massa småfiler så läsarmen får skutta runt som lille skutt. Då är ju åtkomsttiden viktigare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är inte ett så stort problem idag då diskar nästan kommer upp i 70MB/s

och ju större grad av fragmentation desto viktigare blir söktiden relativt str

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad sitter de på för kontroller?

Mina sitter på en Adaptec 1012AS-kontrollerkort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+