Hårddiskproblem!

Permalänk
Discokungen

Hårddiskproblem!

Fick hem tre nya 400GB Samsung Spinpoint idag och kopllade in två på min Sil3114-kontroller. Hittade dem när jag bootade (precis efter "välkomstskärmen" med LanParty) och när jag loggade in i XP så uppdaterades Sil3114 och fungerade felfritt. Nu till problemet. Jag hittar diskarna i enhetetshanteraren men jag kan inte göra något med dem. Jag kan inte partitionera dem i Windows med Partition Magic. Jag kan inte hitta dem när jag bootar med XP-skivan. Hur fan ska jag partitionera dem?

Moderkortet är ett SLI-DR och diskarna heter SAMSUNG HD401LJ SCSI Disk Device i enhetshanteraren.

Här är en bild på vad jag menar:

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är disken online som dom andra diskarna?
Annars måste du intiera den så att den blir online....tror det heter initiera

Permalänk
Medlem

Det låter som om du använder SATA drivisen, som finns i XP SP2. Den duger inte alls åt Sil controllern. Gå in på deras hemsida och ladda hem den senaste.

Du kan få problem med att SP2 drivisen från Microsoft inte är borttagningsbar. I så fall måste du installera om med enbart SP1. Och läsa på Sil drivisen därefter. Det gör du enklast med en IDE disk inkopplad.

Visa signatur

Gudrun1