Hårddisk väsnas

Permalänk
Medlem

Hårddisk väsnas

Har en Samsung 250GB SATA II Spin P120 NCQ upphängd i P150 chassits gummiband. Allting annat i datorn är knäpptyst, men hårddisken väsnas som tusan när den läser/skriver. Sjukt irreterande. Finns det något man kan göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Dämpa mera eller köp en tystare hårddisk. Annars finns det inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Finns det någon tystare hårddisk på marknaden? Och hur ska jag dämpa mera? För det är som sagt bara hårddisken som är problemet. Några tips?

Permalänk
Medlem

hm låter den myck trots att den hnger i gummiband??? det tror jag inte på måste vara nå fel på den isåfall...

finns de nå AAM till den?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
finns de nå AAM till den?

Ja, det finns någon AAM till den.

Jag har skrivit inlägg om det många gånger, senast för någon dag sedan.

Sök bland inläggen här eller på Samsungs sida. AAM är ställbart i tre lägen via programmet, men räkna inte med några jätteskillnader.

De enda diskar jag använder för närvarande av Seagate, Samsung och WD som jag inte kan höra sökljuden från även om den ligger fritt är WD5000KS, WD5000YS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har redan ställt in på lägsta hastigheten på AAM, märkte lite skillnad, men inte mycket. Och som sagt hänger den i gummiband. Kan det vara fel på disken eller är det jag som är för kräsen?

Permalänk
Hedersmedlem

Du är nog relativt känslig. Sökljuden på Samsung är hörbara men är väldigt "snälla" i karaktären.

Som jag skrev ovan är dock WD senaste modeller i princip ohörbara när det gäller sökljud. Dessutom har de lyckats med konststycket att ha nästan samma strömförbrukning under sök som idle, kanske det är där som en del av hemligheten ligger.

Detta är tyvärr väldigt subjektivt och kan debatteras i oändlighet. Har man dock WDs senaste upphängda i gummi och slipper de små vibrationer som finns så anser jag dem klart tystast vid sök.

Jag har dock inte testat alla diskar på marknaden, så fler får nog ge sina synpunkter om du ska kunna känna dig någorlunda säker på vad du bör göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro