Hårddisk i minusgrader?

Permalänk
Medlem

Hårddisk i minusgrader?

Hejsan!

Vi/Jag har en båt, den ligger i året om med hjälp av undervattens fläktar.

Vi har en dator inbyggd i båten, den sitter i ett sidofack så att säga, inne i båten.

Datorn kommer inte att bli startad under vintern, kan jag lämmna alla komponenter eller kommer de att gå sönder av kylan?

Vet inte om det blir kondens, tempraturen kan nog gå ner till -10°C eller mindre.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda_7... så är t.ex deras nonoperating temperature -40 till 70 grader så det verkar vara lugnt åtminstone om man ser till själva temperaturen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Tempraturen tror jag inte blir några problem om den inte ska startas, men luftfuktigheten och delar som kanske inte är gjorda för att vistas i en fuktig miljö kanske blir problem.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Tror att vi kommer att använda luftavfuktare eller nåt sånt, så det är nog lungt
Tack för svaren

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1