Plextor eller Pioneer DVD-Brännare ?

Permalänk
Medlem

Plextor eller Pioneer DVD-Brännare ?

Tjenare, efter 2st Samsung DVD-brännare, börjar jag bli trött på felbränningar, oläsliga skivor, och skivor som blir allmänt sega...

Så nu står valet emellan Plextor PX-760A/T3 (eller T3K, skildnad ?) och Pioneer DVR-111(D), NEC känns fortfarande lite B för mig, kanske har fel ??

Brännar på Verbatim DVD+R 16x skivor, så mediet ska det väl inte vara några problem med, eller finns det bättre skivor? Och Dual-Layer +R, är det TraxData skivan som gäller då? Litar inte på ett märke som Ritek...

MVH Erik.

Visa signatur

Abit KN8-Ultra - Athlon64 Venice 3200+ 2,0GHz @ 2,7GHz - Corsair 2048mb - Saphire X800Gto2 @ 530/600.
3DMark05: 6563.

Permalänk
Medlem

Köp en Plextor så vill du inte ha nåt annat.
Har inte stött på nåt media som inte funkar.

Verbatim och Samsung DL har jag testat och de fungerade bra.

TraxData tillverkas av Ritek.

Permalänk
Medlem

Pioneeren med senaste 1.29 firmwaren är magisk!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips:

Köp 755an istället. Identisk firmware och vad jag läste senast exakt samma innehåll som 760 på de senast tillverkade. Det har varit samma chipset hela tiden.
Jag har köpt 4st och de två första hade lite extrakablar lödda på kretskortet, tillverkade dec2005. De senaste hade inte det och var tillverkade senare.
Samma funktioner utom lite lägre bränningshastighet på 755an.

675.- retail på Dustin Home: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089989 fraktfritt. Rena fyndet för de pengarna och finesserna, anser jag.

Du kan läsa mer på detta forum: http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=43

Som alltid, uppdatera till senaste firmware innan du börjar bränna. Plextor är flitiga med förbättringar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Plextor har alltid varit lite av Rolls Royce. De kostar flis men kvalitén är därefter också. Man kan aldrig gå fel med Plextor.

Själv kör jag en NEC för 360kr (Hur fan kan man tillverka en DVD-brännare för 360kr, och gå plus? Tycker bara mekaniken borde kosta något... sinnessjukt, men jag klagar inte).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden lite...

Har kikat lite på denna externa DVD-brännare, nån som har någon synpunkt på den? Samsung SE-S164 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311778), nu vart jag lite fundersam sist jag kollade kostade den 490:-, nu 699:-, har på en annan sida sett att den kostade 699:- men då hetten den SE-S164L (L som står för LightScribe?). Verkar som komplett verkar ha missat detta (eller hade).
Aja tacksam för synpunkter.

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hej lånar tråden lite...

Har kikat lite på denna externa DVD-brännare, nån som har någon synpunkt på den? Samsung SE-S164 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311778), nu vart jag lite fundersam sist jag kollade kostade den 490:-, nu 699:-, har på en annan sida sett att den kostade 699:- men då hetten den SE-S164L (L som står för LightScribe?). Verkar som komplett verkar ha missat detta (eller hade).
Aja tacksam för synpunkter.

VH/Kicken

S184, senaste modellen, för 599:- fraktfritt.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100125

Permalänk
Medlem

Jag hade en plextor en gång... den strulade så mycket att jag bytte till NEC... den har inte strulat på 3 år.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Jag hade en plextor en gång... den strulade så mycket att jag bytte till NEC... den har inte strulat på 3 år.

"Jag hade en gång en båt
med segel och ruff och köl
men det var för länge sen
så länge sen.
Svara mig du, var är den nu?
Jag bara undrar, var är den nu?

Jag hade en gång en dröm
jag trodde att den var sann.
Så väcktes jag ur min sömn,
och drömmen försvann
Svara mig du, var är den nu?
Jag bara undrar, var är den nu?"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
S184, senaste modellen, för 599:- fraktfritt.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100125

Tack SUMITOMO låter väldigt intressant =).
Skickas den mot faktura då? Hur är dustionhome som företag, bra kundservice etc? Har du själv någon uppfattning om Samsungs DVD-brännare SUMITOMO eller märket överhuvudtaget? Äger ingen samsung produkt alls =/.

Tack!
/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tack SUMITOMO låter väldigt intressant =).
Skickas den mot faktura då? Hur är dustionhome som företag, bra kundservice etc? Har du själv någon uppfattning om Samsungs DVD-brännare SUMITOMO eller märket överhuvudtaget? Äger ingen samsung produkt alls =/.

Tack!
/Kicken

Du kan betala via internetbank, kreditkort, eller postförskott mot
pf-tillägg (49:-)

Dustin är mycket seriösa och kända för sin goda support och snabba leveranser till dagen efter.

Har ingen erfarenhet av Samsungs brännare, men om du söker
i forumet finns det kanske något matnyttigt.
Eller kolla http://www.videohelp.com/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du kan betala via internetbank, kreditkort, eller postförskott mot
pf-tillägg (49:-)

Dustin är mycket seriösa och kända för sin goda support och snabba leveranser till dagen efter.

Har ingen erfarenhet av Samsungs brännare, men om du söker
i forumet finns det kanske något matnyttigt.
Eller kolla http://www.videohelp.com/.

Tack igen SUMITOMO, låter tryggt :).

Ska kolla den..

Visst är det så att det direkt går att bränna av en CD och DVD också, att den då först läser av den och sedan bränner en kopia? Vore lite snopet om man gjorde bort sig ;).

/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Köp för all del inte Pioneer, gjorde snedsteget att köpa en DVR-109 efter att ha fått rekommendationer av en polare om att dom ska vara bra, så jag gick från NEC ND-2500A till Pioneer DVR-109 och jag har aldrig stött på en så jävla kass brännare som denna, felar så inåt helvete och låter som ett satans flygplan vid start.

Bort med skiten och in med NEC ND-3551, nu är man glad igen

Permalänk
Medlem

Har två st, Pioneer en Plextor och en Nec.

Alla fungerar med alla media jag hittills testat. Men kan dock tillägga att jag endast kör med media av hög kvalitet.

Den enda skillnaden jag möjligen kan se är själva laddningen i Plextorn. Släden går aningen mjukare och tystare men för övrigt är det ingen skillnad mellan brännarna.

Om inte priset besvärar dig skulle jag lätt valt Plextor. Det grundar sig mer på känsla än sunt förnuft.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Plextor har väl förlorat en del av sitt gamla rykte.
En gång i tiden var plextor SCSI brännare enda alternativet.

Men jag slår ett slag ändå för denna tillverkare. Helnöjd med min plextor PX-755A.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag hade nog med största sannolikhet köpt en Plextor och inte pengar vore av så stor vikt som det är i detta fall..

Men som min tidgare fråga löd; Visst är det så att det direkt går att bränna av en CD och DVD också, att den då först läser av den och sedan bränner en kopia?

Trevlig Helg!
/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Alla brännare klarar "on the fly" och även en image först och sedan byta skiva mot en tom så man bränner efter.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

väldigt gnäll på NEC? jag har då aldrig haft problem med den, inte med Pioneeren heller iof innan åskan dödade den..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
väldigt gnäll på NEC? jag har då aldrig haft problem med den, inte med Pioneeren heller iof innan åskan dödade den..

Vem har gnällt på NEC?

Permalänk
Medlem

Nec håller bra kvalite och är dessutom extremt bra med kompabliteten.

Tror dock att det är dax för mig att återgå till Plextor..

Plextor har väl haft lite strul de senaste åren och kanske inte helt i par med sitt forna jag..Är det fixat nu ?
Skulle vilja ha en Plextor med Sata..ngn som kan rekomendera/länka till en ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Alla brännare klarar "on the fly" och även en image först och sedan byta skiva mot en tom så man bränner efter.

Tack!
Jag har då aldrig haft några problem med min NEC brännare, dock har jag haft massa problem med Pionner och Matshita (både läsare och brännare).

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

NECEN är ju bra störig som gör att LEDen lyser hela tiden på datorn, alltså Hådddisk leden.. när man bränner.. bra störigt..
därför byte jag till pioneer.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
NECEN är ju bra störig som gör att LEDen lyser hela tiden på datorn, alltså Hådddisk leden.. när man bränner.. bra störigt..
därför byte jag till pioneer.

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

ahahahahah herregud, som att säga att jag bytte bil bara för den blev smutsig när jag körde med den.

Du kunde inte kopplat ut IDE-LED-kontakten istället? Är ju mindre pill än byta en hel enhet.

Dagens I-landsproblem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
NECEN är ju bra störig som gör att LEDen lyser hela tiden på datorn, alltså Hådddisk leden.. när man bränner.. bra störigt..
därför byte jag till pioneer.

vilket måste betyda att den antingen har mindre minne eller bränner snabbare. (förutsett att prog är samma) ..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vilket måste betyda att den antingen har mindre minne eller bränner snabbare. (förutsett att prog är samma) ..

räcker med att öppna släden så lyser "led"en för hårddisk.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Apropå, vars köper man billiga DVD-skivor på nätet? Typ 50p DVD+R (på rulle)? Skiljer kvalitén på skivorna mycket? Är det något märke som är bättre än andra, eller något visst man bör hålla sig undan?

Och en sak till, kan man göra en formatering av datorn och sedan installera XP från en extern DVD-enhet (USB2.0), kommer datorn att känna av den från bios?

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)