Permalänk
Medlem

Raptor S-ATA 2?

Jag är påväg och önska mig en ny dator i julklapp och jag har länge suktat efter en raptor hårddisk. Men det finns ingen raptor hårddisk som är S-ATA 2. Är det bättre och köpa en 10000 RPM S-ATA eller en 7200 RPM S-ATA 2?

Någon som vet om/när Western Digital kommer S-ATA 2 raptor hårddisk?

Permalänk
Medlem

Absolut ingen prestandaskillnad mellan SATA och SATA2-diskar.
Så det är inte det du ska kolla på när du köper en ny disk.

Som att gå och leta efter ett gigabitsnätverkskort fast det är och kommer alltid att vara enda datorn i huset och internetuppkopplingen är DSL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Absolut ingen prestandaskillnad mellan SATA och SATA2-diskar.
Så det är inte det du ska kolla på när du köper en ny disk.

Som att gå och leta efter ett gigabitsnätverkskort fast det är och kommer alltid att vara enda datorn i huset och internetuppkopplingen är DSL.

Jag har en fiberuppkoppling på 100 mbit och jag har byggt upp ett gigabit nätverk med HP ProCurve switch och CAT 6 kablar, vill därför kunna överföra i max hastigheter.

Så det är bara överföringshastigheten som skiljer? Hur stor är den skilnaden. Jag har fått för mig att S-ATA överför i 300 mbps och S-ATA 2 i 3000 mbps, jag kanske är ute och cyklar?

Permalänk

Du är ute och cyklar :). SATA1 1.5 Gb/s och SATA2 3.0 Gb/s

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Permalänk
Medlem

Det är hastigheten som SATA gränsnittet klarar av medan diskarnas hastigheter är långt under detta.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micmac
Jag har en fiberuppkoppling på 100 mbit och jag har byggt upp ett gigabit nätverk med HP ProCurve switch och CAT 6 kablar, vill därför kunna överföra i max hastigheter.

Nu råkade du inte riktigt passa in på mitt exempel, men du får tänka dig den situationen så inser du hur onödigt det är att välja en hårddisk bara p.g.a SATA2.

SATA är redan mycket snabbare än vad en hårddisk är, därför är SATA2 inte så viktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nu råkade du inte riktigt passa in på mitt exempel, men du får tänka dig den situationen så inser du hur onödigt det är att välja en hårddisk bara p.g.a SATA2.

SATA är redan mycket snabbare än vad en hårddisk är, därför är SATA2 inte så viktigt.

Javisst, nu när jag hade helt fel om mina S-ATA och S-ATA 2 hastigheter.

Vad är det för skillnad på vanliga raptor hårddiskarna och X versionen?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/kcp.asp?sku=316738&sku=316737

Hittar du nåt nämnvärt så säg till.
X är dyrare och en liten del av skalet är väl genomskinligt där uppe...

Permalänk
Medlem

Oxå har X-versionen lägre MTBF

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

En SATA/300 disk KAN uppnå högre hastigheter från buffern än vad SATA/150 klarar av allt som allt. Det är den enda lilla skillnaden som är mätbar.
Men idag är buffrarna som max 16 MiB och om överföringen går i närmare 150 MB/s eller en bit över 200 MB/s för de få MiB man kan hitta i buffern spelar inte någon roll.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG