Glapp i hårddisksladd??

Permalänk
Medlem

Glapp i hårddisksladd??

Har en P4, 3ghz, köpt 2004, 300W nätaggregat, Seagate Barracuda hårddisk S-ATA 160 GB 7200, 8mb cache.

Har under en tid haft problem med att hårddisken knäpper och startar om sig, för att till sist ge en bluescreen. Trodde först det var hårddisken det var fel på, men efter att ha öppnat upp chassit och känt på sladdarna märkte jag att ljuden uppstår när jag vidrör hårddiskens strömsladd, vilket tyder på glappande sladd. Jag har därför prövat att använda en annan av de sladdar som går ut från nätaggregatet. När jag nu startar upp datorn så kommer jag inte ens in i Windows innan jag får upp bluescreenen, där det står:

"SESSION3_INITIALIZATION_FAILED" följt av en text om felsäkert läge och kontroll av maskinvara etc.

Denna bluescreen dyker upp även om jag byter tillbaka till ursprungssladden/kontakten, så det är rätt kört nu innan jag prövat med nya sladdar. Frågan är; känner någon av er till detta problem? Är det strömsladden eller SATA-sladden det verkar vara fel på? Hårddisken låter som att den går igång och börjar jobba, men någonting verkar bevisligen ändå inte stämma eftersom blåskärmen dyker upp.

Permalänk
Medlem

Brukade hända om jag försökte göra nåt i datorn medan den var på, strömsladdarna till mina två PATA-diskar "glappade" och hängde datorn.

Men inget så allvarligt att datorn inte startar längre.

Nu har jag dock fått ordning på datorn, bara en hårddisk som ligger utanför chassit (förr 8) så luckan kan hållas stängd och allt funkar.

Permalänk

Hade samma problem men det löste sig genom att jag köpte en SATA-kabel som har kombinerad SATA+sata-ström gjuten i samma kontakt (verkar ge bättre grepp mot disken). Kan inhandlas här:

https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086244

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Hade extakt samma problem fast med PATA disk.
Bytte bara strömkontakt samt tog ut diskett stationen så var det problemet löst

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Jag har nu köpt en ny strömkontakt och S-ATA-sladd och prövat med dessa, utan resultat. Det troligaste är nog att själva hårddisken har blivit skadad Det positiva är att jag har gjort backup på (förhoppningsvis) allt som är viktigt, dock ändå tråkigt att disken pajar... Har nog haft lite för hög värme i lådan (46-50 grader enligt HDD Health), får köpa en fläkt till så håller nog diskarna längre i fortsättningen.

Funderar nu på att köpa två likadana SATA-diskar och köra dem i RAID, så att de backar upp varandras data. Nån som provat det?