bränning skumt?

Permalänk
Medlem

bränning skumt?

har bränt 2 olika skivor på två datorer med olika brännare.
Dator 1 brände jag en dvd skiva på ca 3gb i nero stog det brännar speed 8x. det tog dock ca 50 min...
Dator 2 brände jag en dvd skiva på ca 4gb i nero stog det brännar speed 4x. det tog 14 min
Det ska påpekas att det vara samma skivor som klarar av 8x.

Har det något hur IDE kablarna är kopplade i datorn? Eller är det om det är någon av enheterna som har PIO läge?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

14 min är väl normalt om man bränner i 4x, 50 min låter däremot precis som du säger som om brännaren står i PIO-läge, löses genom att följa instruktionerna i FAQ: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Permalänk
Medlem

tackar för svaret var en bra tråd/länk.
Men är inte riktigt säker på om det är helt åtgärdad har någon fråga.

När man är inne i enhetshanteraren och högerklickar på primär/sekundär IDE-kanal och väljer avancerat vad är enhet 0 och enhet 1?
Jag har tex på min ena sekundära enhet detta:
Enhet 0:
Överföringsläge: DMA om tillgängligt
Aktuellt överföringsläge: Ultra DMA Mode 2
Enhet 1:
Överföringsläge: DMA om tillgängligt
Aktuellt överföringsläge: PIO-läge

Vad menas med detta?
Och om det står aktuellt överföringsläge Inte tillämpligt?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

Följde du instruktioner som fanns i artikeln på overclockers.com?

Skulle gissa att enhet 0 är master och enhet 1 är slave på den ide-kanalen...enhet 1 går ju fortfarande i PIO-läge vilket den troligen inte borde göra. Är brännaren slave på andra IDE-kanalen?

Permalänk
Medlem

ja har följt instruktionerna där.
nej brännaren sitter som master och hårddisk som slave på ide kanal 2. på ide kanal 1 har jag dock bara en disk en som master. kanske inte borde va så?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

I så fall är det nog hårddisken på kanal 2 som går i PIO-läge...om det inte är systemdisken så¨kan du ju testa att koppla ur den och se om det går bättre att bränna...