tre hårddiskar?!

Permalänk
Medlem

tre hårddiskar?!

Går det att göra en enhet av en 160gb, 80gb och 40gb hd utan raid på något sett? Och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att boota på enheten?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja.

Om det ej går, kan man ju tänka sig att 160gb och 80gb blir en.. och man startar på 40gb..

Hur göra?

Permalänk
Medlem

Re: tre hårddiskar?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Går det att göra en enhet av en 160gb, 80gb och 40gb hd utan raid på något sett? Och i så fall hur?

Hm JBOD är väl typ det enda som kan göra så? Om du inte kör linux och kan använda LVM eller dylika saker, finns säkert varianter i windows också?

Vaför är inte RAID ett alternativ? Om du kör NTFS på diskarna kan du montera diskarna i specifika mappar och på så sätt "bygga ut" den disken som de andra monteras i.

Hoppas det går bra för dig^^

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha en av diskarna för sig, att boota på.

Kör sedan spanning (jbod) i windows på de andra. Eller helt enkelt mounta den ena i en underkatalog på den andra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: tre hårddiskar?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Hm JBOD är väl typ det enda som kan göra så? Om du inte kör linux och kan använda LVM eller dylika saker, finns säkert varianter i windows också?

Vaför är inte RAID ett alternativ? Om du kör NTFS på diskarna kan du montera diskarna i specifika mappar och på så sätt "bygga ut" den disken som de andra monteras i.

Hoppas det går bra för dig^^

Jag har inte raid på moderkortet. Det går väl inte att köra raid utan raid på moderkortet? Elller?

Ska kolla upp de där JBOD.. Var hittar man det?

Permalänk
Medlem

Windows kan göra mjukvaru-raid utan kontroller.
Enkel hopklumpning (jbod) kallas där "spanning".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du inte har något raid så har du mest troligen inte JBOD (Just a Bunch Of Disks) heller. Du har ju mjukvarualternativet. De flesta riktiga operativsystem kan erbjuda mjukvariRaid (XP home har inte detta dock). I "raid" brukar också jbod (spanning) hamna när man talar om det så här. Lite trevliga med mjukvarulösningarna är att du klumpar ihop det på volymnivå, så du skulle kunna ha en liten volym för att starta och men ändåså använda resten av 40 GB:aren till det.
En sak jag inte är hundra procent men logiskt så borde det vara så att i en spanning volume i windows så sprids väl inte filtabellen ut på alla delvolymer? Om det är på det viset får man en fallgrop i.o.m. att går disken med filtabellen sönder på så vet man inte något egentligen om datan på de andra diskarna.

Det första alternativet jag tycker du ska titta på är att montera partitioner i mappar (NTFS).
Fördelen att allt hamnar under en och samma enhetsbokstav om det är vad du är ute efter, nackdelen är ju att fria utrymmet inte delas mellan diskarna. Dvs. den mappen som partitionen är monterad i är ju sin egen partition med sitt eget filsystem osv.
Men det är enkelt om någon disk går sönder så är allt det andra kvar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag villa att alla hårddiskar ska se ut som en är det tänkt. Hur går jag tillväga nu? Kan man välja JBOD när man installerar windows eller fixar man det efter?

Btw, det gör inget om nån hårddisk går sönder... Är inte så noga

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: tre hårddiskar?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Jag har inte raid på moderkortet. Det går väl inte att köra raid utan raid på moderkortet? Elller?

Ska kolla upp de där JBOD.. Var hittar man det?

Jag tycker precis som Aqualize att du nog borde tittat på montering av diskar på en bestämd partition. På så sätt får du nog ut största möjliga säkerhet med tanke på dina förutsättningar. Aqualize förklare ju även vad JBOD är och jag tror precis som han/hon inte att du har stöd för det i.o.m att du inte har några RAID-funktioner på ditt moderkort.

Lycka till

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Jag villa att alla hårddiskar ska se ut som en är det tänkt. Hur går jag tillväga nu? Kan man välja JBOD när man installerar windows eller fixar man det efter?

Btw, det gör inget om nån hårddisk går sönder... Är inte så noga

Vilket operativsystem kör du?
Detta fungerar på windows 2000, XP professional och server 2003. Troligen i några vista också men har inte haft tillfälle att leka med det ännu. Har du XP home kan du söka och se om det finns något fuskpatch som låser upp det, jag vet inte om det finns men många pro-funktioner brukar gå att få ändå.
Sådana här mjukvaruraider görs efter du har installerat. Vi börjar med det enkla, montera partitioner i mappar.
Se till att ha NTFS som filsystem på disken som ska få andra monterade i sig. Har du FAT32 kan du konvertera med kommandot convert x: /fs:ntfs där x: är enhetsbokstaven. Finns många som frågat om det tidigare i forumet så bara sök om du vill ha mer information.
På partition som ska få andra monterade i sina mappar så ser du till att tomma mappar där du ska montera dem.
Efter detta är det dags att titta in i diskhanteraren, diskmgmt.msc som du kan skriva i kör-fältet.
Högerklicka på någon partition du vill montera->"change drive letters and paths..." (på svenska då). Sen är det rätt självförklarande.

Om du istället ska ha en mjukvaru JBOD ("spanned volume") så måste du konvertera dessa diskarna till dynamiska ("dynamic disc"). Du ska vara varnad att man inte kan konvertera tillbaka till vanlig disk ("basic disc") utan att ta bort alla volymer (all data).
Enligt microsofts namngivning är partitioner är det man har på "basic discs" (helt vanliga). Konverterar man till dynamiska disk så kallas det volymer.
Nåväl, högerklicka på hårddisken i blockvisningen, dvs längst till vänster då du inte klickar på en partition och välj att konvertera till dynamisk disk.
Dina partitioner blir enkla volymer, nu minns jag inte om man kunde fixa en av dem till spanned utan att ta bort dem, men annars får du ta bort dem innan du gör en spanned volym (utökad volym tror jag det är översatt till). Dock är jag rätt säker på att man kan ändra storlek på en spanned volym så om du har utrymme över kan du flytta mellan diskarna medans du allt eftersom fixar allt till en spanned.

Dynamiska diskar är inte så bra om man har andra operativsystem och jag fick problem i en skollabb när vi hade en 2000 server-installation och en professional och konverterade till dynamisk i professional. Problemen uppstod då och då med att man fick köra chkdsk.
Personligen håller jag mig helst ifrån dynamiska diskar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG