Helt plötsligt ingen ström till hårddisk.

Permalänk

Helt plötsligt ingen ström till hårddisk.

Jag har en Maxtor 200GB som jag använde som extern hårddisk.

Helt plötsligt vill den inte starta.

Jag har provat att koppla in den i datorn och även i en annan dator men den vill inte snurra igång. Antar att det inte är något fel på själva disken så all data lär vara kvar eller?

Kan man lämna in disken på lagning någonstans eller göra något annat?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

har hänt likadant min maxtor på 250gb....jäkligt irriterande.

Permalänk
Medlem

RMA

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Du kan lämna in den för återskapande men räkna med att det är väldigt dyrt (läs 50000)

skickar du inte den på garanti får du en ny eller en lagad disk, chansen är typ 0 att de lagar din disk med datan kvar. Om du är händig skulle jag kolla så att ingen av kontaktstiften för strömmen är knäckta, då är det ett rätt lättlöst fel.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
Du kan lämna in den för återskapande men räkna med att det är väldigt dyrt (läs 50000)

skickar du inte den på garanti får du en ny eller en lagad disk, chansen är typ 0 att de lagar din disk med datan kvar. Om du är händig skulle jag kolla så att ingen av kontaktstiften för strömmen är knäckta, då är det ett rätt lättlöst fel.

Eller så går han till närmaste datafirma som har likadana hårddiskar på lager och ber dem att byta "bakplattan" till en från en ny hårddisk, om det nu är livsviktigt att ha kvar datan från disken. Problem löst..för ett par hundra kronor. (oftast så är det bara elektroniken på kretskortet som gått sönder.)

Är inte den data du har på disken av något egentligt värde så skicka den på RMA och få en helt ny hårddisk istället.