HD problem 40 pin kabel funkar men inte 80 pin

Permalänk
Medlem

HD problem 40 pin kabel funkar men inte 80 pin

Har en gammal dator som ska skeppas över till mor och far. Den har ett ASUS A7V333 VIA KT333 moderkort i sig.

Jag har en del problem med att hd:n (en WD 200 gb byglad som master) inte hittas alla gånger i uppstarten. Jag har funderat på om det kan vara någon form av glapp någonstans och gjort en del kabelbyten.

I bios hittas hårdisken både med en 80 och 40 pinskabel men vid uppstart av datorn hittas den bara med 40 pinnaren. Ibland kan det dock ta en liten stund även för bios för att hitta hd:n oavsett kabel. Det är därför jag lurar på glapp någonstans.

Men om allt funkade som det ska visst ska väl 80 pinskabeln fungera att använda med detta moderkort?

Och om det är glapp någonstans, var ska jag leta efter problemet?

Permalänk
Medlem

Glapp i hårddiskens kontakt skulle jag säga om det inte blir någon skillnad med andra kablar.
80-tråds kabel är i princip en 40-tråds med varannan jord, för att minska signalkorruption.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kopplat 80-trådskabeln rätt? Kabelns blåa kontakt i moderkortet.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.