I\O enhet problem hindrar överföring.

Permalänk
Medlem

I\O enhet problem hindrar överföring.

Hej alla glada!

För ungefär 2 veckor sedan köpte jag en ny dator. Specifikationer lyder:

Intel E6300 duo | 2*512mb corsair DDR2 667mhz | ECS P965T-A | Ati X1650 256mb | Seagate SATA 320GB |

Och så till problemet :

Har 2 gamla hårdiskar en seagate på 120gb, resp. en IBM på 60GB.
tyvärr har jag bara en ide port/samt ide kabel i min dator. Liten miss av mig men skit samma behöver inte de där 60GB ändå. Däremot skulle det vara bra om jag kunde behålla en del saker från den innan den ges bort eller kastas p.g.a. överflödighet och att jag inte kan ha mer än 1 ATA hd inkopplad då jag gärna vill ha min CDROM ikopplad.

Hursomhelst i början hade jag båda mina seagate ikopplade (SATAN o 120giggarn') ATAn var då byglad till cable select = allt fungerar felfritt och har gjort det ever since. Idag hade jag lite tid över och tänkte att jag skulle föra över det jag ville ha kvar från IBM disken.

Först Drog jag ur CDROM:en för att koppla in båda gamla diskarna samtidigt. Det sket sig då jag inte e riktigt säker på hur man ska bygla 120giggarn' till master osv. Då drog jag ur 120 giggarn' och körde bara på den gamla o SATAN, det är ju ändå SATA:n allt ska över till. Vips så fungerar allting och IBM är byglad till slave (finns inget OS installerat på den btw) . När jag då ska kopiera dyker följande felmeddelande upp :

"Fel på I\O enhet ...."

Har provat att bygla om IBM till cable select. Likadant nu som förut bios hittar IBM disken och i windows fungerar den som den ska precis som jag lämnade den. Märkte dock att jag inte kan använda alla filer på disken bara vissa går att spela upp t.ex. o.s.v.

Går problemet att lösa undrar jag? Disken bör ju inte vara trasig för den har bara stått o skräpat i gamla datorn (den la av p.g.a. processor) tills nu.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma fel, fast med min MP3-spelare. Vissa filer gick bara inte att föra över.

Jag testade flytta dem till en annan hårddisk, byta namn på dem etc men jag kunde ändå inte föra över just de filerna.

Om det är samma fel, vad kan det då bero på?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.