Bootar från fel SATA-disk

Permalänk

Bootar från fel SATA-disk

Jag köpte ny dator i januari 2005, och nyligen kraschade den och något hände med partitionstabellen på hårddisken (Maxtor 320 GB sata). Det gick inte att boota (bluescreen efter XP-loggan), och när jag försökte köra reparationspanelen från xp-skivan fick jag samma blåskärm som innan, denna gång strax efter att ha installerat VIA Sata/raid-drivrutinerna.

Om jag bootar med partition magic står det "Partition table error", och man kan inte reparera det över huvud taget, eller göra något alls för den delen.

Jag köpte mig en ny hårddisk, en Western Digital 320 GB SATA, och installerade win xp på den.

När jag kör med bara den nya Western-disken fungerar allt som det ska.
När jag försöker boota med båda sata-diskarna samtidigt så får jag återigen samma blåskärm efter xp-loggan. Det verkar som att datorn hela tiden försöker boota från den trasiga hårddisken.

Under uppstart hittar datorn båda diskarna såsom varandes anslutna:
Channel_0: Western Digital SATA
Channel_1: Maxtor SATA

Jag har givetvis försökt ändra boot-ordningen i BIOS. Det står klart och tydligt
att ordningen ska vara:

1. Floppy
2. Western Digital 3200
3. NEC DVD/RW
Boot other devices: no (men jag har provat att sätta yes, utan resultat)

Namnet på diskarna står alltså utskrivet, så jag vet att det är den fungerande och inte den trasiga Maxtorn som borde bootas. Maxtorn finns också med på listan över bootbara enheter, och har alltså identifierats, men givetvis väljer jag inte den disken. Jag har provat en massa olika kombinationer av ordningar, men datorn verkar ändå bara boota från Maxtorn.

Jag har också provat att byta plats på satakontakterna, om det skulle finnas någon hårdkodad boot-ordning där. I detta fall hänger sig datorn och blir svart redan innan xp-loggan. Jag kan dock boota Western-disken från båda satakontakterna.

Jag provade till slut att hot-plugga den trasiga disken när datorn var igång, men xp hittade den inte.

Jag kan alltså varken försöka reparera den trasiga från DOS (med t ex partitition magic) eller komma åt den från windows (eftersom datorn inte kan starta windows med båda diskarna inkopplade samtidigt).

Jag har inte uppdaterat BIOS, men på moderkortets (MSI) hemsida är den senaste versionen av mitt bios (amibios) bara några månader yngre än datorn. Jag tvivlar på att de har uppdaterat BIOS på så sätt att det kan hjälpa mig (=alltså rättat till en ev. bugg i boot-ordningen). Dessutom är MSIs beskrivningar om hur jag flashar om mitt bios rätt otydliga och generiska, och jag vill helst inte försöka om jag verkligen inte måste, och i så fall behöver jag lite tydligare step-by-step beskrivningar än de jag hittat hittills.

Jag har heller inte försökt skapa en RAID-struktur med mina två diskar (ett val man kan göra vid uppstart), men jag är osäker på om det skulle göra varken från eller till. Mitt nätagg på över 400W borde kunna driva två diskar samtidigt utan problem.

Jag skulle antingen behöva:
1. Köpa en ny sata-controller till moderkortet som datorn kanske inte tvångsmässigt bootar ifrån.
2. Hitta något bättre verktyg än partition magic som jag kan boota datorn ifrån och kanske reparera den trasiga partitionstabellen med, men vilket?
3. Uppdatera BIOS, men helst inte, och i så fall kom gärna med en bra (=ordagrann) beskrivning. Jag har ett MSI K8T Neo 2 FIR-kort med VIA K8T800 chipset, och AMI-bios från i början av januari 2005.
4. Göra något annat, några tips?

Jag skulle ju vilja komma åt datan jag har på min trasiga Maxtor, och sen blåsa rent den. Och ja, jag borde haft backup. Jag vet.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Även uppmuntrande klagomål på hur dåligt sata-stödet är på hård- och mjukvarunivå välkomnas (till och med kontakterna är sladdriga och svåra att få på plats ju!).

mvh Ober

Permalänk
Medlem

Om du inte får någon hjälp här rekomenderar jag att du besöker http://www.techsupportforum.com/, det finns killar där som kan allt.. typ.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams